Alla inlägg den 1 januari 2021

Av Magnus Månsson - 1 januari 2021 16:28

Tittade tillbaka på mina nyårsbloggar jag skrivit under åtta år.

Inläggen är sig ganska lika, önskningarna, eller förhoppningarna om ni så vill, förverkligas inte.

Tidningsvärlden, den pappersrelaterade som jag älskar, har det tufft. Det märks. Min tidning, som jag under 70 år läst de flesta numren av, är Sydsvenskan, som också under över 20 år var min arbetsgivare. Många dagar är den tunn. Förr i tiden kunde man vakna av dunsen när den damp ner på hallgolvet. Nu hamnar den tunna tidningen ljudlöst på golvet.

Men naturligtvis fick det mycket kvalitetjournalistik i Sydsvenskan. Givetvis kan man reta sig på en hel del. Men det är väl också en styrka att artiklarna berör. Bara de inte de personliga känslorna tar överhand.

Personalreduceringarna sätter spår på kvaliteten. Det senaste exemplet är på Sporten från i onsdags. Den stakars reportern Mattias Nilsson hade att nästan samtidigt bevaka Malmö—Växjö i hockey och Lugi—Sävehof i handboll. Jag tycker uppriktigt synd om Mattias Nilsson. Det var en omöjlig uppgift.

***

För att hålla kvar vid Sporten: För mig har Sydsvenskan varit en regional tidning med dragning åt rikshållet. Nu är den mera lokal, samtidigt som man inom det lokala inte går lika djupt som tidigare. Ungdomsidrotten får knappast någon plats och vissa idrotter nonchaleras helt.

Jag vet att jag inte får gehör för mina ändringsförhoppningar men att på nyårsdagen att i alla fall få önska må väl vara mig tillåtet.

För att få en viss inblick i elitidrotten utanför Malmöregionen fick jag i julklapp några abonnemang som låser upp sidor på några tidningar. Sydsvenskan är inte ensam om att ”tvinga” sina läsare att vara otrogna. Så ser tidningsvärlden (tyvärr) ut.

***

Sport i siffror, resultatredovisningen, är i min värld väsentlig. I en stressad situation kräver redigeringen kunskap: Vad skall med, vad kan strykas? Kontinuitet på det här området är viktig. Liksom vägledning.

Jag vill absolut inte påstå att mina intressen skall avgöra för vad som skall prioriteras. Men handen på hjärtat: Hur många av Sydsvenskans läsare är intresserade av vilka spelare som assisterade till målen mellan Almtuna och Väsby i Hockeyallsvenskan? Strykningar i dessa facit hade gett utrymme för flera lokala tabeller.

***

I mina tidigare nyårstankar har det alltid funnits funderingar om friidrottens framtid i Skåne. Efter ett år med corona har oron ökats.

***

2020 skrev jag 120 blogginlägg. Om hälsan står mig bi är målet att 2021 komma upp i ungefär samma antal. Det som inspirerar mig är att antalet unika besökare och sidvisningar ökar på årsbasis.

***

Därför önskar jag läsarna Ett bra 2021. På alla områden.



Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards