Direktlänk till inlägg 13 maj 2016

Bredare bavakning ger fler nöjda läsare

Av Magnus Månsson - 13 maj 2016 16:40

Det var en tid sedan.

Några mindre trevliga händelser har kommit i vägen, bland annat en lindrig operation. Några dagars konvalescens har gett tid till extra mycket tidningsläsning och funderingar. Jag nöjer mig med att titta på idrottsbevakningen.

Väl medveten om minskade resurser, både personellt och ekonomiskt. Det finns förlorare på de flesta områden. Den lokala elitidrotten har dock klarat sig bäst, en del har fått utökat utrymme inte minst genom nätet. Samtidigt har några klubbar/idrotter fått lite väl stor uppmärksamhet. Jag tänker ur ett Malmö- Lund-perspektiv när det gäller Sydsvenskan. Skånskan tar ut de geografiska svängarna något längre. Sydsvenskan har minimerat sin nationella elitbevakning.

De stora förlorarna är idrotten under eliten och ungdomsidrotten.

Jag hjälper några förbund och föreningar med pressinformation. Jag inbillar mig att jag efter 20 år i yrket kan formulera mig helt okej och vet hur exempelvis en resultatredovisning skall skrivas så att redigerarna bara har att klippa och klistra. Men, ack så svårt det är att få in något! Ett silver och ett brons i ett SM för seniorer för en Malmöförening i en expanderande idrott är inte värd ens en notis. Squash är förvisso ingen av de större bollsporterna men ett lag i Sverigetoppen med idel Malmöungdomar borde väl någon gång vara värd ett omnämnande? I alla fall med de individuella resultaten efter en elitseriematch.

För en tid sedan av avgjordes lag-EM i badminton för herrar med idel spelare med Malmöanknytning. Inte ens en enda litet ord i Malmös tidningar.

Jag kan räkna upp åtskilliga andra idrottsprestationer som helt kommit bort i massmedias bevakning.

Men är du tjej och vunnit en eller att par matcher i boxning är du garanterad uppmärksamhet! Lite överdrift förstås, men med en viss sanning.

Ungdoms- och junioridrott är nu i stort borta från tidningssidorna förutom i Skånskans bevakning från Sjöbo med omnejd. Där förekommer det in absurdum.

Jag menar att denna snedvridning gör att läsarna blir färre och att de aktiva ungdomarna går miste om den stimulans som en massmedial uppmärksamhet ger. Medveten förstås om att detta inte är pressens uppgift.

Jag är övertygad – ja, faktiskt – om att en bredare och djupare idrottsbevakning fått många tveksamma idrottsintresserade prenumeranter att fortsätta som kund. Nöjda sådana.

Denna övertygelse grundar sig på många samtal.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Tisdag 23 april 18:22

Fyra allsvenska omgångar är avklarade. Ett enda lag har idel segrar, inte oväntat Malmö FF. Dels är MFF storfavorit och dels har man haft ett gynnsamt öppningsprogram med Hammarby hemma och övriga möten mot lag som allmänt tippas hamna i de nedre...

Av Magnus Månsson - Söndag 21 april 12:26

Hur skall man tolka Malmö FF:s 1—0-vinst mot nykomlingen Västerås SK? Segrar förlåter alltid – nästan i alla fall – det mesta. Och det finns ingen anledning att ifrågasätta det rättvisa i hemmavinsten. Samtidigt har jag åtskill...

Av Magnus Månsson - Fredag 19 april 17:55

Sydsvenskan har den senaste tiden haft två insändare, som pläderat för att Malmö åter skall få ett idrottsmuseum. Jag håller helt med Jörgen Ekdahl, tidigare handbollsspelare och ledare (och före detta elev från Augustenborgsskolan) och förre friti...

Av Magnus Månsson - Torsdag 18 april 18:23

Kvartsfinalerna i herrarnas SM-slutspel är avklarade. Damerna har precis börjat sina. Den inhemska säsongen varar ända in slutet av maj med finalerna. Hur klarar handbollen publikmatchen mot fotbollen och ishockey, som har ett VM väntande efter...

Av Magnus Månsson - Tisdag 16 april 18:46

Jag har haft en minisemester, tre dagar i Stockholm. Trevligt, teaterbesök (Änglagård, värt ett besök), sightseeing (alltid nostalgiskt att åter se platser från olika epoker i ens liv) och samvaro med en häften av familjen. Men också lärorikt. Av...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards