Alla inlägg den 6 augusti 2020

Av Magnus Månsson - 6 augusti 2020 15:20

Aldrig tidigare har jag hört och läst orden ”billig straff” som under och efter gårdagens allsvenska Skånederby mellan Malmö FF och Helsingborgs IF, 4—1.

Regelboken är klar: Antingen är det straff/frispark eller inte. Det finns inga nivåskillnader. Vad än kommentatorer, krönikörer, experter och andra skriker.

Att det blev så mycket rabalder kring de två straffar, en till vardera laget, Andreas Ekberg dömde beror naturligtvis på att de flesta domare, för att inte säga alla, fegar ut vid liknande situationer.

Vad härligt om alla dessa knuffar, tröjdragningar och omfamningar bestraffades. Även från det försvarande lagets sida. Anfallarna får ofta frisparkar mot sig. Då bir det inte den uppståndelse det blev i går. Straffar berör.

Låt Andreas Ekbergs bedömningar i detta fall bli norm i ställer för uppmärksammade undantag.

Och jag vill gärna se den domare som är först med att straffa den målvakt som håller bollen oerhört längre tid än de tillåtna sex!

***

Däremot förstår jag inte Ekbergs beslut att inte bestraffa Ola Toivonen för stämplingen på HIF:aren Jakob Persson. Inte ens ett gult kort för det som en samstämmig (utanför Malmö) expertis ansåg vara rött.

Av någon underlig (?) anledning finns denna incident inte nämnt med ett enda ord i mitt husorgan.

***

Och jag har inte någonstans sett, att hörnan som gav 3—1-målet inte var någon hörna.

Jag hajade till framför tv:n när MFF:s Anders Christiansen efter att från nära håll rakat bollen utanför stolpen och helt frankt tog den ut till hörnstolpen. AC lurade, falskt, hela domarteamet och på den efterföljande hörnan nickade MFF in 3—1. Jag förstår inte varför HIF:arna inte reagerade.

Innan jag skrev dessa rader kollade jag Dplays sammandrag fem gånger och min slutsats är att det borde varit inspark för HIF.

***

Och detta för mig osökt in på VAR, videogranskningen. Skall den optimala eftersökta rättvisan skipas måste så oerhört många avgörande situationer granskas att avbrotten dödar all matchrytm. Det finns tillräcklig med avbrott redan, inte minst genom alla maskningar.

 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards