Direktlänk till inlägg 27 april 2017

Matchrutinen avgjorde för Alingsås

Av Magnus Månsson - 27 april 2017 14:36

HK Malmö föll alltså igen i kvartsfinalen i handbollens SM-slutspel i handboll mot Alingsås.

Ingen större sensation. Lika lite som om Ystads IF i morgon eliminerar Lugi.

I Malmö har mycket fokuserats på de många skadorna. Och det är klart att frånvaron av Anton Blickhammar och Robert Månsson i samtliga kvartsfinaler och Adam Lönn i två är kännbar. Malmöpressen har dock inte noterat att Alingsås i minst lika hög grad varit drabbat av skador på nyckelspelare. Västgötalaget har under hela säsongen matchat sin trupp helt annorlunda än Malmö. I match efter match har Alingsås haft tio till tolv målskyttar. I stort hela truppen har fått speltid, även i ”skarpt läge”. Spelarna var vana att ta ansvar, de kände sig trygga i en slutspelsmiljö.

Jag har mer eller mindre varit en trogen följare av HK Malmö under alla år. Jag är givetvis fullt medveten om att de tre senaste tränarna, Jan ”Proppen” Karlsson, Ulf Sivertsson och Stian Tönnesen har handbollskunskaper långt, långt över min nivå men har noterat att trion under sina HK-säsonger haft ovanligt många spelare långt ute på avbytarbänken. Skall spelare utvecklas måste de ha speltid i jämna, betydelsefulla matcher, inte bara när det hela är kört i den ena eller andra riktningen. Marginalspelarna i Malmö har inte fått denna möjlighet. Rent generellt.

HK Malmö har inte coachats ”brett” under många år. Under samma period har Alingsås varit sin ideologi trogen. Det har gett resultat år efter år. Inte minst 2017.

Enligt min enkla amatöranalys är detta anledningen till att Alingsås spelar semifinal och inte HK Malmö.

***

Man kan naturligtvis ställa sig frågan varför relativt många spelare i HK Malmö fått begränsad speltid.

En förklaring kan förstås vara att kapaciteten inte är tillräcklig. Må så vara.

Men för att gå långt i ett SM-slutspel efter 32 seriematcher behövs när, skador och formsvackor inträffar, breda trupper med matchtränade spelare.

 

 

 

 

 
 
Ingen bild

Jörgen Ekdahl

28 april 2017 03:34

Hej igen Magnus!
Jag kan bara konstatera att din "amatöranalys" stämmer till 100%.
Det man skulle kunna tillägga är att Alingsås kantavslutningar har varit på en helt annan nivå än HK Malmös.
Jag får hoppas att LUGI går segrande ur matchen imorgon, annars kan jag bara konstatera att jag i så fall är en dålig tippare.
Mvh Jörgen

Magnus Månsson

28 april 2017 09:00

Hej och tack!
Amatörer med rutin och utbildning i idrott har väl trots allt en viss allmän idrottkunskap.
Mitt tips om YIF har lite med hjärtat att göra. YIF har varit skadedrabbat under spelåret men har matchat brett. Lex Alingsås. En vinstfaktor (?) i kväll. Garanterad plats i tv-fåtöljen.
Trevlig helg/;

 
Ingen bild

Jörgen Ekdahl

29 april 2017 13:38

Hej Magnus!
Till en proffstippare kan jag bara säga ett stort GRATTIS.
"Amatöranalys" var definitivt tänk ur ett positivt perspektiv.
Då måste jag direkt få revansch. Här kommer mitt nästa tips.
Både Ystad och Alingsås åker ut i semifinalerna. Tippar du emot?
Mvh Jörgen

Magnus Månsson

30 april 2017 10:12

Hej!
Jo, visst tydde jag amatöranalys som positivt.
Tips;: Ja, Kristianstad, tyvärr, Men med min grundideologi har jag inte mycket till övers för ett lag med en trupp med hälften med utländskt pass och med endast tre spelare med skånska moderklubbar och som dessutom är långt från spel i avgörande moment.
Plus att man har Ola Lindgren som tränare. Hans sätt att agera gentemot domarna är genant för en ledare i hans ställning. Har också mött Ola både som spelare och ledare i min yrkesroll och det tillhör inte högtidsstunderna,
Men tyvärr tror jag inte YIF räcker till.
Med sin hemmafavör tror jag dock Alingsås fixar en plats i Malmö Arena. OM Magnus Persson och Johan Nilsson kan spela.
Så blir det!
Trevlig helg/MM

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Tisdag 23 april 18:22

Fyra allsvenska omgångar är avklarade. Ett enda lag har idel segrar, inte oväntat Malmö FF. Dels är MFF storfavorit och dels har man haft ett gynnsamt öppningsprogram med Hammarby hemma och övriga möten mot lag som allmänt tippas hamna i de nedre...

Av Magnus Månsson - Söndag 21 april 12:26

Hur skall man tolka Malmö FF:s 1—0-vinst mot nykomlingen Västerås SK? Segrar förlåter alltid – nästan i alla fall – det mesta. Och det finns ingen anledning att ifrågasätta det rättvisa i hemmavinsten. Samtidigt har jag åtskill...

Av Magnus Månsson - Fredag 19 april 17:55

Sydsvenskan har den senaste tiden haft två insändare, som pläderat för att Malmö åter skall få ett idrottsmuseum. Jag håller helt med Jörgen Ekdahl, tidigare handbollsspelare och ledare (och före detta elev från Augustenborgsskolan) och förre friti...

Av Magnus Månsson - Torsdag 18 april 18:23

Kvartsfinalerna i herrarnas SM-slutspel är avklarade. Damerna har precis börjat sina. Den inhemska säsongen varar ända in slutet av maj med finalerna. Hur klarar handbollen publikmatchen mot fotbollen och ishockey, som har ett VM väntande efter...

Av Magnus Månsson - Tisdag 16 april 18:46

Jag har haft en minisemester, tre dagar i Stockholm. Trevligt, teaterbesök (Änglagård, värt ett besök), sightseeing (alltid nostalgiskt att åter se platser från olika epoker i ens liv) och samvaro med en häften av familjen. Men också lärorikt. Av...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards