Alla inlägg den 26 september 2016

Av Magnus Månsson - 26 september 2016 16:31

Det blev som jag förutspådde, inte ett ord om Malmö FF:s extrema maskspel mot Helsingborgs IF i dagens Malmötidningar.

Har dock fått bevis på att det var mer än jag som menade att det var svagt att domare Stömbergsson inte beivrade det uppenbara spelförstörandet.

Nåväl …

***

Vad är en expert? Massmedia torgför ofta medarbetare av olika slag som experter. För mig är en expert något extra, en person med en kunskap i ämnet utöver det vanliga. En journalist, som följer en idrott/en klubb speciellt intensivt är hen då per automatik en expert på idrotten/klubben? Mitt svar är nej. Den rätta kunskapen saknas ofta.

Ta bara alla de personer – som väl alla någon gång utnämnts till ”expert” – som betygsatte matchen MFF—HIF. Det var verkligen skiftande uppgifter.

Jag har skrivit mycket i tidningar, mer om andra sporter än andra.

Men jag skulle aldrig kalla mig expert. På sin höjd – i ett ögonblick av hybris --  hyggligt påläst och erfaren.

***

Var gårdagsmatchen en av MFF:s bästa – jag har sett alla – den här säsongen? Sydsvenskan och Skånskan (och i den senare inräknat lierade Skånesport) tycks mena detta. Betygssättningen i SDS och bloggen/krönikan i den andra tyder på detta.

Det var ingen höjdarmatch, mer kamp och spänning än skönspel. Som gammal lärare menar jag att betyg skall sättas efter den nivå kursen finns. Samma regler bör gälla i idrottssammanhang. Det var allsvensk fotboll i går!

***

Man har läst mycket om Mattias Svanbergs talang, har sett honom en gång i en träningsmatch i somras.  Hans allsvenska debut på allvar – även om det nu endast var en halvlek – visade på att Sverige har ytterligare en ung spelare med bra grund för att utvecklas till en elitspelare. Det har varit många tonåringar som gjort alldeles utmärkta allsvenska premiärer de senaste säsongerna. Mattias är en av dem.

Hans 2—0-avslutning var utsökt, liksom Yotuns framspelning.

Men som en slav på triumfvagnen bör man kanske påminna om att HIF just då hade lämnat allt organiserat försvarsspel åt sidan i en desperat offensiv för att nå en kvittering.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards