Alla inlägg den 25 september 2016

Av Magnus Månsson - 25 september 2016 20:42

Jag har just kommit från det allsvenska fotbollsderbyt mellan Malmö FF och Helsingborgs IF, 2—0.

Matchanalyser och annat överlåter jag till andra.

Men aldrig – nåja, oerhört sällan i alla fall – har jag varit mer övertygad om att fotbollen, i alla fall på högre nivå, måste införa effektiv speltid. Det kommer inte att stå något om detta i morgondagens Malmötidningar. Det var nämligen MFF med sina 1—0 i ryggen gjorde allt för att fördröja insparkar, frisparkar, inkast, ja, alla möjligheter som fanns.

Det fanns tillfällen då frisparkar dröjde över 50 sekunder, insparkarna tog oftast 25 till 30 sekunder, ett inkast sällan under 15 sekunder. Det fanns fler exempel. Jag tog nämligen tiden efter att blivit tillräckligt irriterad. Jag vill betona att jag varigt lika arg när MFF:s motståndare utnyttjat domarnas feghet.

En målvakt i ett lag i ledning (det gäller mer än MFF:s Wiland) ”håller bollen” sällan mindre än tio/femton sekunder (reglerna säger sex sekunder).

När domarna nu överlag inte utnyttjar möjligheten att varna en maskande spelarna eller verkligen öka tilläggstiden måste fotbollen ta till en drastisk regeländring: Inför effektiv speltid.

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards