Alla inlägg den 4 februari 2016

Av Magnus Månsson - 4 februari 2016 17:23

Journalistik handlar om att välja och välja bort.”

Detta är en mening från ledarsidan i mitt fackorgan Journalisten. Varje dag tänker jag på dessa kloka ord, när jag läser de två Malmömorgontidningar jag betalar för. Men för att kunna välja och välja bort och välja rätt fordras kunskap och riktlinjer, gemensamt satta av en allkunnig redaktion med en chef som ser till att de följs.

Mitt resonemang gäller allmänt, men jag håller mig till Sporten.

En tidning skall givetvis överraska men samtidigt måste det finnas uppgifter som bara skall vara med. Som man betalar för.

Jag tar resultatredovisningen som ett exempel. Skånskans är mestadels under all kritik, sedan tidningen inte längre är TT-ansluten. Sydsvenskan spretar, ena dagen ett fullständigt facit med målgörare och allt från, exempelvis, Elitserien i handboll, andra dagen bara resultat från matcherna. Exemplen kan mångfaldigas.

Det irriterar mig.

Och vilken tanke ligger bakom att Premier League-tabellen finns på två sidor och att en ”B-lagstabell” i volleyboll prioriteras framför exempelvis Hockeyallsvenskan?

Det kan låta gnälligt – och det är det kanske också. Men när det upprepas dag efter dag känns det angeläget att i alla fall någon gång få lufta ventilerna.

***

Vid Sydsvenskans pensionärsjulbord informerade vd:n Pontus Bodelsson om tidningens situation och problem.

Han berörde bland annat antalet klickar på hemsidorna och nämnde då det stora antalet på Malmö FF. MFF är stort det vet jag, men det tror f-n (ursäkta språket!) att klickarna blir många.

Två exempel.

  1. Var inne för att ta reda på hur det gått för Charlotte Kalla i ett lopp, hittade inget. Däremot en rubrik näst längst upp på sidan: ”Ålen dagens segerskytt.” Ojdå! Hade jag missat att MFF spelat en träningsmatch? Det hade jag inte. Agon Mehmeti hade gjort enda målet i en intern match som avslutade träningen.

Ridå!

  1. I förra veckan hade Sydsvenskan missat att skriva om en segermatch för Malbas, sökte på tidig förmiddag för att finna något. Inget fanns. Såg då en mängd MFF-relaterade artiklar och konspiratorisk som jag är räknade jag dem. Det var 32, eller möjligen 34. Och då räknade jag inte dem som handlade om Zlatan.

    Jag vet att jag inte är ensam om att reagera. Men när reagerar de ansvariga?

    PS. Senare på förmiddagen publicerades en intervju med Malbascoachen Henrik Svensson.

    Tackar!

***

Sydsvenskan har två flitiga sportbloggare, Max Wiman och Kent Jönsson, som båda är ärliga i sin konsumentupplysning. Deras inlägg handlar om Malmö FF respektive Malmö Redhawks även om Kent ganska ofta lyfter blicken och även skriver om Pantern. Tackar!

Det finns även en blogg som heter Horisont Malmö med Richard Åkesson som ansvarig. Den behandlar oftast friidrott men den borde då byta namn till Horisont MAI.

Okej, Heleneholms IF (min förening sedan början av 1960-talet som aktiv, tränare och ledare, så jag är inte helt opartisk) är nere i en djup svacka men det finns några aktiva som presterar i nivåer med många MAI-are. Men aldrig ett ord i Horisont Malmö! Där gäller bara MAI.

***

Nu slut för gnället i dag!

Men jag talar faktiskt inte enbart för mig själv. Det vet jag.

 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards