Alla inlägg den 11 augusti 2014

Av Magnus Månsson - 11 augusti 2014 13:51

Några timmar före den allsvenska fotbollsmatchen mellan Malmö FF och IFK Göteborg var jag inne i centrala Malmö.

I varje hörn av Stortorget, Lilla Torg och Gustav stod polispiketer parkerade, liksom på de angränsande gatorna. Patrullerande poliser fanns här och var, polismotorcyklar och ”vanliga” polisbilar cirkulerade runt i området.

Hade jag inte vetat vad som var på gång – en helt vanlig fotbollsmatch – hade jag trott att något allvarligt hänt eller riskerade att hända.

Kom lite senare förbi Mariedalsvägen. Över mig hovrade en helikopter. På vägen mot Swedbank lotsade tre polisbilar, sex ridande poliser, två polisbilar och två patrullerande poliser i sakta mak en grupp Göteborgsanhängare mot Stadion. Biltrafiken söderut fick snällt krypköra efter supportertåget.

Jag har full förståelse för att stora delar av allmänheten blir irriterade på detta (nödvändiga?) resursslösande på en fotbollsmatch. Inte minst då de boende på Lorensborg som under några timmar har en hovrande helikopter över sina hus, som gör alla normala samtal på en balkong omöjliga.

Som fotbollsälskare blir jag irriterad, besviken och ledsen.

Skånskan rapporterade några smärre incidenter relaterade till matchen.

Jag har svårt att tro att denna massiva maktdemonstration från Polisens sida bidrog till detta relativa lugn.


Förresten, hur många personer ledsagade Polisen på Mariedalsvägen?

Svar: 28 (!), tjugoåtta!




Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards