Alla inlägg den 11 november 2018

Av Magnus Månsson - 11 november 2018 20:31

Fotbollsallsvenskan är slut.

AIK firar guld, Norrköping silver och Malmö FF också ett silver. Av någon outgrundlig anledning delar fotbollen ut två silver, ett stort och ett litet.

MFF firar naturligtvis inte sin tredjeplats. En sak har jag lärt mig: I Malmö räknas bara guld. Lite typiskt malmöitiskt högdraget, enligt min smak.

MFF firade sin säkrade Europaplats 2019, en nog så viktig placering med tanke på klubbens ekonomiska kostym.

Vid slutsignalen kunde man genast läsa – i Malmömedia givetvis – att MFF räknat från nye tränaren Uwe Röslers inträde varit bäst i Allsvenskan. Han gjorde sin debut i omgång 14. Sen dess har MFF tagit 40 poäng, lika många som AIK, en poäng mer än Norrköping.

Så snacket om att ”Om bara Uwe Rösler kommit tidigare så hade …, det köper jag inte.

Och glöm inte att MFF under höstomgången med Rösler bara vann en enda match mot de fyra topplagen, 2—1 mot Hammarby. I övrigt 1—1 mot AIK och Häcken och 1—3 mot Norrköping.

Jag har ingen som helst anledning att ta från Uwe Röslers hans kapacitet som fotbollstränare. Naturligtvis är han skicklig. Det har hans resultat visat. Jag är bara mot hysteri, parad med lokalpatriotism.

Hur bra Uwe Rösler är i ett internationellt perspektiv får vi se när Europa League-spelet är avklarat.

***

När man nu summerar det allsvenska spelåret 2018 ur MFF-synpunkt förbiser man nog så viktigt fakta: Uwe Rösler har haft en trupp som kvalitetsmässigt var vida överlägsen den Magnus Pehrsson, den sparkade tränaren, hade att tillgå. De unga spelare som Magnus Pehrsson tvingades använda och dessutom fyllde ut bänken med, fanns nu inte med ens i dagens 20-mannatrupp.

När MFF-ordföranden Håkan Jeppsson förra hösten basunerade ut att klubben skulle vinna SM-guld och konkurrera i Europa med trupp bestående av cirka 50 procent egna talanger, skrev jag att det var en fullständigt orealistisk målsättning. Det visade sig också. Jag vill inte på något sätt slå mig för bröstet, bara ställa en försiktig undran: Hur kan en ordförande i en svensk storklubb ha så lite kunskap om hur fotbollsvärlden ser ut 2018?

Och hur kan han/styrelsen få med sportchef Daniel Andersson på samma spår.

Det är Håkan Jeppsons och Daniel Anderssons fel att Malmö FF var utanför guldstriden 2018 före de avslutande omgångarna.

 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards