Direktlänk till inlägg 23 juli 2013

Frankrike saknas i tunt EM

Av Magnus Månsson - 23 juli 2013 16:33

 Jag saknar Frankrike i det fortsatta EM.

Av de matcher jag sett – det är inte alla, inte ens de svenska helt ut och faktiskt väldigt lite Tyskland – har fransyskorna mot hyggligt motstånd varit i särklass mest sevärda.

Innerbacken Renard har varit strålande och ytterspelarna Le Sommer och Thomis har varit glänsande.

Synd att gå miste om chansen att få se en drömfinal mellan Sverige och Frankrike.

Jag skall inte gå in på diskussionen om det rättmätiga i Danmarks avancemang via Frankrike, bara konstatera att i min värld är det svårt att fotbollsmässigt motivera en seger där motståndarna har 24—4 i avslut. Sen får andra givetvis ha sin åsikt liksom om domarens insats.

Rent allmänt har domarna i de matcher jag sett varit duktiga. Låt mig dock konstatera att gårdagens italienska förmodligen haft bättre dagar.

***

Det diskuteras att nästa slutspel skall innefatta 16 lag. Att döma av några av det spel några av de här närvarande länderna presterat finns det inte så många lag med kapacitet. De många utklassningsvinsterna i kvalet understryker också med råge att damfotbollen i ett större perspektiv har långt, långt till samma status som herrfotbollen. Och då tänker jag bara på Europa

Av tolv slutspelslag i detta EM kommer fem från Norden. Tre av de fyra semifinallagen är nordiska.

Var finns Balkan, Mellaneuropa och Östeuropa?

Regioner som i övriga lagbollsporter är konkurrenskraftiga på en hög nivå.

Men inte i fotboll. Ännu i alla fall.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Tisdag 16 april 18:46

Jag har haft en minisemester, tre dagar i Stockholm. Trevligt, teaterbesök (Änglagård, värt ett besök), sightseeing (alltid nostalgiskt att åter se platser från olika epoker i ens liv) och samvaro med en häften av familjen. Men också lärorikt. Av...

Av Magnus Månsson - Söndag 14 april 22:07

Fotbollen har fått sin Leif GW Persson. Ja, ni vet den där gubben som dyker upp i all media och muttrar fram sina tankar – i Leif GW:s värld givetvis sanningar – om allt som tilldragit sig i världen. Men är man professor i kriminologi r...

Av Magnus Månsson - Onsdag 10 april 18:35

Två allsvenska fotbollsomgångar och redan har domarna hamnat i fokus. Illavarslande förstås. Mina funderingar kring de omdiskuterade straffsparkarna: Finns det någon annan idrott där ett normalt rörelseschema bestraffas? Vi har fått två armar f...

Av Magnus Månsson - Måndag 8 april 16:42

I kväll är det en stormatch i handboll i Malmö. Jag menar att en kvartfinal i SM mellan HK Malmö och landets för närvarande mest intressanta lag, Sävehof, är värd epitetet ”stormatch”. Det är troligen HK:s sista hemmamatch den här säs...

Av Magnus Månsson - Fredag 5 april 18:52

SM-slutspelet i handboll för herrar inleddes med tre väntade hemmavinster, Kristianstad mot Hammarby, Ystads IF mot Alingsås och Skövde mot Önnered. Såg delar av alla tre matcherna i och det är givetvis för lite för att dra några slutsatser inför f...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards