Direktlänk till inlägg 15 juli 2013

Hatramsor skämmer ut klacken

Av Magnus Månsson - 15 juli 2013 11:07

Det blev mycket fotboll i helgen. Så brukar det bli.

Här några funderingar.

Såg Malmö FF:s 4—0 mot Åtvidaberg. Det blev överraskande stora siffror. ”Åtvid” var bra före paus men att efter 2—0, på en oturlig touch, så vika ner sig var förvånande med tanke på lagets senaste prestationer.

Nåväl.

MFF anses ha Allsvenskans bästa supporters. Så kan det vara. Jag ser bara matcher live i högsta serien på Swedbank, så jag har inget att jämföra med. Men stödet och engagemanget är enormt.

Jag störs dock av okvädningramsorna mot domarna. Inte ”en domarskandal, en domarskandal”, inte heller ”linjeman hallå, linjeman hallå”. Dessa har man – kanske tyvärr – vant sig vid.

Men när en hel läktarsektion skanderar ”domaren är en hora” efter ett domslut som gått hemmalaget emot, då tycker jag att gränsen är överskriden. Det är inte en enstaka person utan tusentals människor som vräker ur sig dessa otidigheter.

Fansen får ofta sin berättigade hyllning men ännu har jag inte sett någon kritisera ståplatspubliken för denna hatramsa. Det fanns tillfälle efter gårdagsmatchen.

Kalla mig gärna moralist. Men jag mår illa när man kallar en person för hora. Även om denne råkar vara fotbollsdomare.

***

Att MFF på tv-skärmen på Swedbank inte visar målen från övriga matcher i Allsvenskan lär vara av ekonomiska skäl. MFF måste spara. Men inte kostar det något att muntligt rapportera de aktuella siffrorna i övriga matcher? Den servicen är publiken värd.

Jag är övertygad om att det skulle uppskattats mer än den fullständigt meningslösa uppgiften om utdelningen på Bomben. Utan vetskap om de enskilda resultaten säger denna upplysning absolut inget.

***

Såg också Mjällbys 2—0 mot Djurgården. Man måste beundra den lilla Blekingeklubben, som med sina begränsade resurser kan hävda sig i Allsvenskan. Att i regionen hitta så många duktiga spelare och utveckla dem till allsvensk klass är imponerande.

I de senaste matcherna har en 24-åring från Stafsinge – förvisso en halländsk småklubb – kommit in i laget och genast visat hög klass. Mahmut Özen är namnet och ytterligare ett bevis på strålande scouting och bra utbildning i en stimulerande miljö.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Tisdag 16 april 18:46

Jag har haft en minisemester, tre dagar i Stockholm. Trevligt, teaterbesök (Änglagård, värt ett besök), sightseeing (alltid nostalgiskt att åter se platser från olika epoker i ens liv) och samvaro med en häften av familjen. Men också lärorikt. Av...

Av Magnus Månsson - Söndag 14 april 22:07

Fotbollen har fått sin Leif GW Persson. Ja, ni vet den där gubben som dyker upp i all media och muttrar fram sina tankar – i Leif GW:s värld givetvis sanningar – om allt som tilldragit sig i världen. Men är man professor i kriminologi r...

Av Magnus Månsson - Onsdag 10 april 18:35

Två allsvenska fotbollsomgångar och redan har domarna hamnat i fokus. Illavarslande förstås. Mina funderingar kring de omdiskuterade straffsparkarna: Finns det någon annan idrott där ett normalt rörelseschema bestraffas? Vi har fått två armar f...

Av Magnus Månsson - Måndag 8 april 16:42

I kväll är det en stormatch i handboll i Malmö. Jag menar att en kvartfinal i SM mellan HK Malmö och landets för närvarande mest intressanta lag, Sävehof, är värd epitetet ”stormatch”. Det är troligen HK:s sista hemmamatch den här säs...

Av Magnus Månsson - Fredag 5 april 18:52

SM-slutspelet i handboll för herrar inleddes med tre väntade hemmavinster, Kristianstad mot Hammarby, Ystads IF mot Alingsås och Skövde mot Önnered. Såg delar av alla tre matcherna i och det är givetvis för lite för att dra några slutsatser inför f...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards