Alla inlägg den 27 november 2014

Av Magnus Månsson - 27 november 2014 20:18

Av några anledningar såg jag MATCHEN på tv.

Det har sina fördelat. Jag gillar en positiv stämning, hatar när den går över i just hat. Som den gjorde i går mot domaren.

För en tv-tittare var reaktionen oväntad. Visst var det frispark till Erik Johansson, så publikprotesterna var förståeliga i den situationen. Men i övrigt fanns det inga större anledningar till proteststormen. Tv-repriserna visade inte, att MFF blev missgynnat i den utsträckning publiken ville göra gällande. Kommentatorerna i tv var av samma uppfattning.

***

Statistik kan ibland vara svårtolkad. SDS har i kolumnen “frisparkar” MFF 20, Juventus 10.

Fick MFF 20 frisparkar till sig, eller mot sig? Jag räknade inte, men tolkar det så att MFF tilldelades dubbelt så många frisparkar som det italienska laget,

Om det är så blir ju allt resonemang om domarens partiskhet löjligt. Ett uppenbart fel gjorde han. Sen kan man i all oändlighet diskutera vilken inverkan det hade på slutresultatet.

Men att domarinsatsen blev huvudgrejen i Sydsvenskans krönika är, ja vad skall säga ... Jag hittar inget lämpligt ord.

Krönikan var ett lågvattenmärke i just partiskhet.

***

Markus Rosenberg blev som alltid intervjuad i tv och fick -- utan att bli ifrågasatt -- framföra mantrat att MFF varit bra och haft många målchanser. Spola tillbaka bandet och räkna de gånger i CL-spelet som MFF satt motståndarmålvakterna på hårdare prov. Det är inte många. Samtidigt har lagets egen målvakt Robin Olsen varit lagets i särklass -- jag upprepar, särklass -- bäste spelare.

2--11 i målskillnad på fem matcher och ett MFF utan egna mål i fyra matcher visar faktiskt på den förväntade skillnaden. Jag menar att MFF gjort en hedervärd insats. För att ta poäng i gruppspelet och vid avancemanget måste att lag av MFF:s klass ha marginalerna med sig.

I denna fråga håller jag helt med Markus Rosenberg.

***

Att med en omgång kvar ha möjlighet att bli gruppttrea och gå vidare till Europa Leaque är i mina ögon en stor framgång för MFF.

***

De som haft högre målsättning har byggt mer på förhoppningar än realism.

 

 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards