Alla inlägg den 9 oktober 2014

Av Magnus Månsson - 9 oktober 2014 14:54

Så har Malmö för andra gången på kort tid fått pris som årets idrottsstad i Sverige.

Först var det TV-Sportens pris och nu senast tidningen Sport & Affärers.

Det är för övrigt en tidning jag aldrig hört talas om.

Nåväl. Det är uppenbart att Malmös två isolerade (LB 07:s damlag är förstås också ett elitlag) topplag i fotboll vid båda tillfällena starkast bidragit till utmärkelserna. Jag har givetvis inget emot att ”min” stad uppmärksammas i positiva sammanhang. Men precis som när Malmö fick TV:s pris menar jag att Malmö rent breddmässigt varit bättre på elitplanet än den är nu, och att stan saknar elit – sett till båda könen – i alltför många idrotter för att utnämnas till Årets elitidrottskommun, Det finns ju trots allt över 300 000 innevånare och därtill en massa gästarbetare just inom elitidrotten.

Politiskt utnyttjar givetvis kommunstyrelsens ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) detta och menar att prisen visar att stadens satsningar på föreningslivet och jämställd idrott ger resultat.

Det jag reagerar mot är jämställdhet. När LdB/FC Rosengård under tre år beviljats en miljon extra i bidrag har kommunstyrelsen hänvisat till genusperspektivet.

Men det finns en annan jämställdhet, den mellan olika idrotter.

I Malmö finns ett svenskt mästarlag, Malmö Squash Rackets Clubs herrar (för övrigt bestående av fem spelare som alla blivit svenska juniormästare för MSRC, unikt (?) inom den svenska idrottsvärlden), som i år inte hade råd att deltaga i Europamästerskapen för klubblag. Man begärde bidrag hos fritidsnämnden men fick avslag. Det fick även FC Rosengård av fritidsnämnden men gick vidare till kommunstyrelsen, där det tydligen fanns pengar. Jag menar att fritidsnämnden borde informerat squashklubben om möjligheten att gå vidare,

Om Malmö vill framstå som välvillig mot elitidrott och för jämställdhet utan genusperspektiv, tycker jag att man årligen skall budgetera en summa för deltagande i europeiska mästerskap för klubblag. En fattig förening i en liten idrott skall inte behöva avstå ett deltagande av ekonomiska skäl.

Det kallare jag jämställdhet.

 

 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards