Alla inlägg den 18 mars 2024

Av Magnus Månsson - Måndag 18 mars 21:47

Det blev en önskefinal i herrarnas fotbollscup, Malmö FF mot Djurgården.

Det är de lag som imponerat mest i de inledande omgångarna och i den enkät som redovisades i samband med den  allsvenska upptaktsträffen tippas just MFF och Djurgården som de två topplagen.

Man kan väl också tillägga att de kommit längst i sina nya lagbyggen. Elfsborg och Häcken, de två lag som troligen främst kommer att utmana framåt höstkanten, har efter viktiga spelaretapp ännu inte hittar rätt i sina nya formationer. Skador hade också trasslat till det för mina två outsiders i den allsvenska toppstriden.

***

Nåväl. Det som irriterar mig och till och med gör mig förbannad är de insinuationer som finns i MFF-land, i olika led, om att lottningen kommer att vara riggad i Djurgårdens favör. Finalen kommer att spelas på Tele 2.

Är det verkligen någon som allvar tror att svensk idrott och svensk fotboll är så korrumperad?

Och behöver man citera alla ogenomtänkta ord från MFF-kaptenen Pontus Jansson? Rubriker, jag förstår. Men …

***

Jag har bara sett de två senaste av MFF:s två cupmatcher, 5—2 mot Norrköping och 4—0 mot Halmstad, imponerande segermarginaler och övertygande spel.

Lovorden har haglat, även utanför lokalpressen. Motståndarnas tränare har inte varit sena att hylla sina överlägsna motståndare. Jag har nästan fått intrycket att hyllningarna delvis varit ett sätt att bortförklara det egna lagets fullständiga tillkortakommande. För, handen på hjärtat, det var ingen högre allsvensk klass på Norrköping, speciellt, och Halmstad.

Eller är det så att MFF kommer att avverka de flesta av sina allsvenska motståndare lika smärtfritt och enkelt? Det vore trist.

***

Att jämföra kvaliteten mellan två matcher och därifrån dra slutsatser om lagens inbördes kapacitet är i min värld en omöjlig uppgift.

Att vinna med 4—0 på Örjans vall mot Halmstad är en betydligt lättare uppgift än att via straffar borta besegra AIK i ett derby. Som Djurgården gjorde i går i ett dramatiskt möte.

Såg att någon, som jag trodde bättre om, i ett facebook-inlägg gav betyget medelmåttigt till båda lagen. I MFF-land har man pretentioner.

 

 

 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards