Direktlänk till inlägg 13 april 2023

Sympatilagets seger skaver lite

Av Magnus Månsson - 13 april 2023 17:29

Såg den dramatiska kvartsfinalen i handboll mellan Ystads IF och IFK Skövde.

Tänkte skriva ner några funderingar i går men annat kom emellan. Det känns onekligen skönt att antalet tvång avtar med åldern.

För dem som inte vet: YIF vann med uddamålet med boll i tomt mål två sekunder före slut i första förlängningen och är därmed klart för SM-semifinal.

***

Är man född och uppvuxen i Skurup med Ystads Allehanda som husorgan (vi hade faktiskt två morgontidningar, även Sydsvenskan) lärde man sig tidigt gilla Ystads IF i handbollssammanhang,

Under gymnasietiden i Ystad fick man blivande elitspelare som skolkamrater och fick tillfälle att ibland lira lite spontanhanboll mot några av dem.

Givetvis såg jag min första elitmatch i den trånga hallen på Jennygatan med YIF som hemmalag.

När jag blev journalist blev det många besök i Österporthallen, oftast välkomsthälsad av Lasse Bruhn (som vi Skurups AIF mötte i juniorfotboll några gånger, Lasse i YIF). Högtidsstunden i Österporthallen var SM-finalen 1992, då jag i ett stökigt, champagneluktande omklädningsrum segerintervjuade en mycket rörd Sven ”Sjöman” Nilsson, den legendariske tränaren/ledaren. Det var en känslosam intervju som jag ännu minns 30 år efteråt.

Numera följer jag bara YIF genom tv. Men eftersom en släkting har en framträdande roll i laget är YIF-intresset intakt.

***

Ideologiskt ligger YIF:s sätt att genom en bred ungdomsverksamhet lägga en stabil grund för elitlaget står mitt synsätt nära. Att truppen måste kryddas med spelare utifrån är ett måste i den moderna idrottsvärlden.

Sympatin för YIF har vuxit de senaste säsongerna. Unge coachen Oscar Carléns mod att även i skarpt läge våga ge sina unga talanger rejält med utvecklande matchtid är imponerande. Han visade det inte minst i mötet mot Skövde då 20-årige orutinerade Albin Fingal fick spela när det verkligen stod och vägde.

***

På senare år har YIF och satsat på dam- och flicklag, ytterligare plus i min bok. Handbollen har ett rejält grepp om elitidrotten i stan – här bidrar även IFK Ystad. När nu även damhandbollen närmar sig svensktoppen kommer den att dra till sig talanger från övriga sporter. YIF, Friidrott har en av landets mest lovande tjejer i sina led. Hon är även mycket duktig i handboll och uttagen till ett ungdomslandslagsläger. Vilken idrottsväg tar hon? I Ystad är det inte svårt att gissa.

Åren kring 1960 var fotbollen stark i både IFK och YIF. Men det var under en tid då handbollssäsongen var kort och det gick att hjälpligt kombinera fotboll och handboll. Det fungerar inte längre. I Ystad väljer talangerna handboll. Fotbollslagen i stan spelar på nivå 6 och 7.

***

Trots mina YIF-anknytningar skaver vinsten något. Skövde fick för många tveksamma, avgörande domslut mot sig. Domarparet höll inte måttet för en match av denna dignitet.

Ystad Arena är inte IFK Skövdes lyckohall. Minns SM-finalförlust med några tiondelar i fjor!

***

På tal om tidtagning och handboll. Är det mer än jag som irriterar mig över domarnas inkonsekvens, när de ger time-out-tecken för golvtorkning, för boll upp på läktaren, för skador med mera med mera. Det försvinner ett ojämnt antal sekunder match efter match.

Skövde drabbades hårt i SM-finalen.

De enda klara signalerna är de för paus- och slutsignal.

Jag har ingen lösning. Men måste det vara så?

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Lördag 27 april 15:59

Det här blogginlägget skrevs i går men genom ett fel på domänen gick det varken att publicera eller läsa något på manssonsport.bloggplatsen.se. Här en kortversion. *** Är det kört nu, i den allsvenska guldstriden? Detta apropå MFF-vinsten med...

Av Magnus Månsson - Tisdag 23 april 18:22

Fyra allsvenska omgångar är avklarade. Ett enda lag har idel segrar, inte oväntat Malmö FF. Dels är MFF storfavorit och dels har man haft ett gynnsamt öppningsprogram med Hammarby hemma och övriga möten mot lag som allmänt tippas hamna i de nedre...

Av Magnus Månsson - Söndag 21 april 12:26

Hur skall man tolka Malmö FF:s 1—0-vinst mot nykomlingen Västerås SK? Segrar förlåter alltid – nästan i alla fall – det mesta. Och det finns ingen anledning att ifrågasätta det rättvisa i hemmavinsten. Samtidigt har jag åtskill...

Av Magnus Månsson - Fredag 19 april 17:55

Sydsvenskan har den senaste tiden haft två insändare, som pläderat för att Malmö åter skall få ett idrottsmuseum. Jag håller helt med Jörgen Ekdahl, tidigare handbollsspelare och ledare (och före detta elev från Augustenborgsskolan) och förre friti...

Av Magnus Månsson - Torsdag 18 april 18:23

Kvartsfinalerna i herrarnas SM-slutspel är avklarade. Damerna har precis börjat sina. Den inhemska säsongen varar ända in slutet av maj med finalerna. Hur klarar handbollen publikmatchen mot fotbollen och ishockey, som har ett VM väntande efter...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards