Direktlänk till inlägg 1 september 2022

Cupen när den är som bäst

Av Magnus Månsson - 1 september 2022 10:41

Det blev någon timme över före avresan till Finnkampen i friidrott, min ungdoms häftigaste idrottsupplevelse via radio och all information före och efter landskampen genom Idrottsbladet.

Nåväl. De två senaste dagarna har mitt småklubbshjärta glatts. Tv har förmedlat två matcher i fotbollens Svenska cup, division 3-laget Älmhults IF mot BK Häcken, 1---2, och division 1-klubben Torn mot IFK Göteborg, 0—3. Det var inte matcherna som sådana som fascinerade. Det var inramningen. I Älmhult en lummig idrottsplats i ett villakvarter, i Stångby en plan mitt på Lundaslätten. Och så givetvis publikinramningen, över 4 000 i Älmhult, nära 2 000 på Tornvallen. Svenska cupen när den är som bäst.

Med en viss insikt i småklubbarnas ekonomi gläds man självfallet över inkomsterna för Älmhult och Torn. Entrén från 4 000 personer ger ju bara det ett rejält kassatillskott. Såg också på ljustavlan att Ikea skänkte fem kronor per åskådare, några andra fyra och så vidare.

De båda klubbarna fyllde många hål i en stram budget.

Liksom Brålanda IF som hade närmare 2 000 åskådare i mötet mot Malmö FF, 0—9.

Vägen i till omgång 2 i cupen är trång. De 32 lagen från Allsvenskan och Superettan har en garanterad plats, 32 platser återstår till det som är omgång 2 och det är den som pågar nu.

Kvalet till omgång 1 sker distriktsvis, i Skåne genom DM. I går vann IFK Malmö med 2—1 över Kristianstad i åttondedelsfinalen i DM och är därmed klart för omgång 1 våren 2023. Vinst i den och chans till en lukrativ match öppnar sig. Den ekonomiska drömlottningen är givetvis Malmö FF.

Men det gäller att ha tur med lotten, som Älmhult, Torn och Brålanda. Och inte som Lunds BK med match samtidigt som Torn, knappa milen bort. LBK mötte Norrby, 0—1, helt i skymundan. Jag har inte hittat någon publiksiffra. Några 100?

Svenska cupen, fest för några, grå vardag för andra.

Men med hopp att kvalificera sig till festen.

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Lördag 18 maj 19:21

Tidningsmorgnarna är inte som förr, som de varit i över 70 år av mitt liv. Jag talar som trogen läsare av Sydsvenskan och dess sportsidor. Den tidigarelagda tryckningen har gjort att händelser efter klockan 21 inte finns att läsa i den tidning, jag...

Av Magnus Månsson - Torsdag 16 maj 16:18

Jag är ingen frekvent tittare på damhandboll. Nu pratar jag om det inhemska seriespelet. De internationella mästerskapen är däremot några av idrottsårets höjdpunkter med den intensitet och finess som få andra damlagsporter kan uppvisa. Min lilla ...

Av Magnus Månsson - Tisdag 14 maj 17:35

Jag såg Göteborg—Malmö x 2 i går. Två klassmål och ett touchmål gav 3—0 till Malmö FF mot IFK Göteborg. Ett klassmål och ett touchmål gav 2—0 till FC Rosengård mot BK Häcken. Malmö i topp för både herrar och damer i den högsta...

Av Magnus Månsson - Måndag 13 maj 18:22

Jag har fått ett nytt favoritlag i fotboll. Nja, favoritlag är förstås att ta i, det skall lite mer till än några enstaka matcher för att få en stabil plats i mitt fotbollshjärta. Men jag erkänner att jag på senare tid gärna sett och följt Bayern L...

Av Magnus Månsson - Torsdag 9 maj 18:49

Vad får man för pengarna nu för tiden? Jag tänker på den allsvenska fotbollsvärlden och i detta fall IFK Göteborg. Funderingarna kom upp i samband med derbyt i veckan mellan Gais och IFK, 2—1. I startelvan kom IFK med sju spelare med utländ...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards