Direktlänk till inlägg 23 juni 2020

Hur tänker friidrotten?

Av Magnus Månsson - 23 juni 2020 17:22

I den nya mediavärlden är hemsidor från förbund och föreningar en allt viktigare informationskälla.
Speciellt som det man på min tid som journalist (förvisso 16 år sedan) kallade redovisningsskyldighet numera är ett glömt begrepp.

Den lite djupare resultatinformation jag personligen önskar, får jag uteslutande genom förbudens hemsidor. Det är där jag kan läsa om DM och SM, för seniorer, juniorer och ungdomar, och för lag och individuellt. Ja, om det mesta som intresserar mig.

Svenska Friidrottsförbundets hemsida har jag besökt 1 000-tals gånger. Den har vad resultat och statistik beträffar varit ett föredöme,

Men nu plötsligt vill förbundet ha betalt för att jag, en helt vanlig friidrottsentusiast, skall få tillgång till all statistik och de viktigaste resultaten.

Jag har råd att betala, 149:-/månad, 299 för ett halvår och 499 för ett halvår.

Men det är principen jag vänder mig mot. PR för en idrott måste få kosta. Det är viktigt att synas. I Malmö är friidrotten massmedialt trängd. Strålande resultat av regionens aktiva blir aldrig uppmärksammade utanför den trängre kretsen.

De spontana besöken på friidrott.se kommer med självklarhet att minska. Friidrott är en resultatfixerad idrott. De aktiva i toppskiktet för ungdomar vill gärna se hur de statistiskt sett ligger till. Statistik är en inspirationsfaktor. Ta inte bort denna för de aktiva!

Jag är medveten om att den statistikservice friidrotten erbjudit medfört kostnader. Men som sagt: PR och information måste få kosta.

Jag hoppas verkligen att andra förbund inte följer efter och låser vissa delar av sina hemsidor. Moderna mediatider har gjort mig beroende av hemsidor.

Hur tänker friidrotten?

 

 

 
 
Ingen bild

Sven-Åke Löfgren

25 juni 2020 09:39

Vilka Snillen!

Magnus Månsson

25 juni 2020 09:40

Obegripligt

 
Ingen bild

Anders Östnäs

25 juni 2020 09:42

Låter absurt

Magnus Månsson

25 juni 2020 09:42

Men dessvärre sant

 
Ingen bild

Göran Mörkeberg

25 juni 2020 09:45

Snålhet som bedrar visheten

Magnus Månsson

25 juni 2020 09:46

Hemskt i en idrott som behöver all PR och uppmärksamhet

 
Ingen bild

Owe Fröberg

25 juni 2020 10:56

Jag håller med dig till 110 %.

Magnus Månsson

25 juni 2020 10:58

Att det alltid är vi årsrika som har rätt

 
Ingen bild

Axel H

30 juni 2020 16:30

Friidrotten behöver visserligen bli mer professionell för att inte bli medialt utkonkurrerad av de andra stora idrotterna men inte ens i de mest professionella ligorna i USA, såsom NFL, NBA eller MLB, tas det betalt för att tillhandahålla all statistik på webben. Det är helt enkelt en dålig affärsidé eftersom den på sikt minskar publiciteten och därmed intresset för idrotten hos den breda publiken.

Om du och de flesta andra låter bli att betala så kanske förbundet kommer på bättre tankar så småningom och istället använder medlen från andra, mindre betydande, förbundstjänster till att bekosta statistikerns tjänst.

Magnus Månsson

1 juli 2020 10:39

Vi är helt överens, Axel.
Hela vårt gäng av ledarveteraner inom friidrotten som träffas varje fredag och fikar är alla lika förvånade
och förbannade.
Ha det bra!
MM

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Tisdag 23 april 18:22

Fyra allsvenska omgångar är avklarade. Ett enda lag har idel segrar, inte oväntat Malmö FF. Dels är MFF storfavorit och dels har man haft ett gynnsamt öppningsprogram med Hammarby hemma och övriga möten mot lag som allmänt tippas hamna i de nedre...

Av Magnus Månsson - Söndag 21 april 12:26

Hur skall man tolka Malmö FF:s 1—0-vinst mot nykomlingen Västerås SK? Segrar förlåter alltid – nästan i alla fall – det mesta. Och det finns ingen anledning att ifrågasätta det rättvisa i hemmavinsten. Samtidigt har jag åtskill...

Av Magnus Månsson - Fredag 19 april 17:55

Sydsvenskan har den senaste tiden haft två insändare, som pläderat för att Malmö åter skall få ett idrottsmuseum. Jag håller helt med Jörgen Ekdahl, tidigare handbollsspelare och ledare (och före detta elev från Augustenborgsskolan) och förre friti...

Av Magnus Månsson - Torsdag 18 april 18:23

Kvartsfinalerna i herrarnas SM-slutspel är avklarade. Damerna har precis börjat sina. Den inhemska säsongen varar ända in slutet av maj med finalerna. Hur klarar handbollen publikmatchen mot fotbollen och ishockey, som har ett VM väntande efter...

Av Magnus Månsson - Tisdag 16 april 18:46

Jag har haft en minisemester, tre dagar i Stockholm. Trevligt, teaterbesök (Änglagård, värt ett besök), sightseeing (alltid nostalgiskt att åter se platser från olika epoker i ens liv) och samvaro med en häften av familjen. Men också lärorikt. Av...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards