Direktlänk till inlägg 17 juli 2019

Dömt är dömt. del 2

Av Magnus Månsson - 17 juli 2019 10:43

Jag har en vän och före detta kollega från Sydsvenskan, Stefan Eckerström, vars blogginlägg jag med intresse läser varje gång.

 

Den 23 juli skrev han:

 

Nej, min själ. Nu måste jag säga de där orden jag lovade mig själv att aldrig säga som pensionär: det var bättre förr. Jag menar i fotbollen. Då när domar'n dömde. Fel eller tveksamt ibland, alldeles rätt oftast, efter personlig övertygelse alltid.

 

I går skrev han:

Rätt av MFF att anmäla

Ser att MFF bestämt sig för att anmäla Djurgårdens Haris Radetinac till fotbollens disciplinnämnd efter vansinnestacklingen mot Arnor Traustason som fick passera utan domaråtgärd i söndags. Jag tycker det är bra. Tacklingen var verkligen, som det heter, karriärhotande. Att Radetinac saknade uppsåt har ingen betydelse: det är utfallet som räknas, inte avsikten. Här var det dessutom uppenbart att domaren missade situationen helt...att han skulle bedömt tacklingen som sjyst faller ju förhoppningsvis på sin egen orimlighet. Ska bli intressant att se vad disciplinnämnden kommer fram till. Gult kort i efterhand? Rött med ett antal matchers avstängning? Här ligger det kanske Radetinac i fatet att han ganska nyligen avtjänat straff pga direktrött kort i en annan match. Upprepade brott brukar inte vara någon plusfaktor. Personligen är jag annars lite förvånad över att just Radetinac är "gärningsman". I mina ögon har han aldrig tillhört fotbollens värsta busklientel, snarare tvärtom. En hårt kämpande gentleman (allt är relativt), själv tufft drabbad av tacklingsrelaterade skador vid flera tillfällen. I någon mån hade han f ö otur i söndags: satsningen som sådan var inte värre än de man tvingas åse i var och varannan allsvensk match nuförtiden. Skillnaden var att offret blev allvarligt skadat - exakt hur illa är fortfarande oklart - och att relevant domslut uteblev. Därför är det fullt rimligt att fallet prövas i högre instans.

 

”Elak” som jag är påminde jag honom om hans ord av den 23 juni. En författares/journalists värsta fiende är ibland de ord hen en gång skrivit.

 

Jag fick ett svar:

Okej. Där har du en poäng, onekligen. Men då handlade det om VAR. HÄR handlar det om en skadad spelare, offer för fotbollens eskalerande brutalitet. Och om en domare som av en eller annan anledning låter händelsen passera utan åtgärd. Det finns grader och gränser i allt - och så jävla perfekt att jag inte kan nyansera en tidigare framförd åsikt vill jag inte bli. För mig spelar heller inte klubbtillhörigheten någon som helst roll. Nu råkade det vara en MFF-spelare som drabbades. Det kunde varit en Djurgårdare, en Östersundare, en vem som helst i vilket lag som helst, mitt ställningstagande hade blivit exakt detsamma. Jag är också övertygad om att vilken annan klubb som helst gjort motsvarande anmälan i motsvarande situation.
Respekt för DIN åsikt.
Mvh/S

å 

Jag tycker ditt svar haltar. En granskning i efterhand är en form av VAR, även om resultatet dröjer. Då gäller alltså inte din ”gyllene regel”: Dömt är dömt.

Du skriver också: satsningen som sådan var inte värre än de man tvingas åse i var och varannan allsvensk match nuförtiden. Skillnaden var att offret blev allvarligt skadad.

Min följdfråga blir då: Skall en straffpåföljd för två likartade förseelser grundas på hur allvarlig skadan är? En ojusthet kan ju vara farlig utan att någon skada uppstår alls.

Mitt huvudargument mot efterhandsgranskning kvarstår: Kamerorna registrera inte alla händelser och vi har genom åren sett hur samma situation kan bedömas olika från olika vinklar.

Inget system är felfritt. Så låt dömt vara dömt.

Har givetvis också RESPEKT för din åsikt.

MM

 
 
Ingen bild

Stefan Eckerström

18 juli 2019 08:51

Sa jag "domar'n dömer"?
Mitt föregående inlägg har gett upphov till en liten minidebatt bloggare emellan. Inte så mycket om själva saken dock, dvs Radetinac's tackling på Traustason. Mer faktiskt om min personliga trovärdighet. Under damernas VM-turnering nyligen skrev jag nämligen ett inlägg på temat "domar'n dömer". Och därmed basta, liksom. Detta med anspelning på nymodigheten VAR - assisterande videodomare - som jag tycker är ett gissel i fotbollen. Vid flera andra tillfällen har jag f ö försvarat matchdomares rätt att göra fel - och konsekvent även försvarat dem mot publikpöbeln. Men, menar mina belackare, då kan man inte plötsligt byta fot och hävda att MFF gör rätt som anmäler Radetinac till disciplinnämnden. Indirekt anmäler ju MFF därmed även domaren: det var han som lät den uppseendeväckande händelsen passera, det var han som antingen inte såg "tacklingen" eller bedömde den som regelrätt. Ja, ja. Själv sitter jag här i eftertankens kranka blekhet och inser att jag borde varit tydligare. Mindre kategorisk. Inte i mitt föregående inlägg, men i det där tidigare om "domar'n dömer". Det finns grader, gränser, grova förbiseenden som måste kunna prövas över den grundläggande principen. Då talar jag inte om offsidemillimetrar eller diffusa hands, utan om övervåldet och brutaliteten. Det är väl också därför, eller bland annat därför, fotbollen har en disciplinnämnd. För ytterligare inblick i "minidebatten" hänvisar jag gärna till min gamle Sydiskollega Magnus Månssons läsvärda blogg. Vi tycker lite olika i det här fallet, han och jag. Väl det: om alla tyckt lika om allting hade debatten tystnat och klockorna stannat.

Magnus Månsson

18 juli 2019 09:18

Hej!
Du överreagerar lite. Det är inte fråga om trovärdighet. Tolkar du det så ber jag ödmjukt om ursäkt. Mitt påminnelsemejl var mest menat som en liten "klackspark", en vänlig elakhet -- om man nu kan skriva så -- vänner emellan.

Om alla tveksamma beslut skall avgöras av en disciplinkommitté är fotbollen ute på djupt vatten: Ingen åtgärd, tillsägelse, gult kort, rött kort och allt detta i betraktande av vad den ojustheten åstadkommit, benbrott, ledbandsskada av varierad art (knän är i allmänhet allvarligare än fotleder), armbrott, hjärnskakning osv, osc

Att skriva lagtexter är svårt. Det finns många parametrar att ta hänsyn till.

Du får ha det bra. Du har hos mig kvar din trovärdighet även om jag i en del fall inte delar din åsikt.

Njut av värmen och pensionärslivet.
Masse

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Måndag 18 mars 21:47

Det blev en önskefinal i herrarnas fotbollscup, Malmö FF mot Djurgården. Det är de lag som imponerat mest i de inledande omgångarna och i den enkät som redovisades i samband med den  allsvenska upptaktsträffen tippas just MFF och Djurgården som de ...

Av Magnus Månsson - Fredag 15 mars 18:29

Den allsvenska fotbollspremiären närmar sig. Det blir ingen spännande guldstrid lik den i fjor med ett avgörande i en direkt final som den mellan Malmö FF och Elfsborg. Experter av alla de slag och trovärdighet är klara med sitt tips: Malmö FF ko...

Av Magnus Månsson - Onsdag 13 mars 18:05

Ett steg i rätt riktning? Eller en tillfällighet? Jag är optimistisk och tror på det förstnämnda. Och det jag tänker på är den skånska insats vid helgens SM i friidrott för 15- och 16-åringarna. Efter den lite skämmiga insatsen vid motsvarande tä...

Av Magnus Månsson - Tisdag 12 mars 17:16

Det går tungt för Lugi i de båda högsta serierna i handboll. Både damerna och herrarna riskerar att degraderas, antingen direkt eller via kval. Jag har alltid hävdat att föreningar, oavsett idrott, med stabil ungdomsverksamhet har lättare att til...

Av Magnus Månsson - Måndag 11 mars 19:23

Sydsvenskans chefredaktör Jonas Kanje har varannan söndag en kolumn, där han behandlar alla de frågor och prioriteringar han som ansvarig utgivare har att lösa och ta beslut om. I går var han inte på problematiken om vad som attraherar mest, vilka ...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards