Direktlänk till inlägg 12 februari 2018

Den enfaldige friidrottsoptimisten

Av Magnus Månsson - 12 februari 2018 18:11

En världsstjärna i friidrott, till och med utsedd till 2017 års bäste friidrottare alla kategorier, tävlade i lördags i Malmö.

Han är tillika ”halv” Malmöbo, har lägenhet några hundra meter från Atleticum, ett av hans träningscentra. Det gäller naturligtvis höjdhopparen Mutaz Essa Barshim, OS-silvermedaljör och regerande världsmästare.

I torsdags efteranmälde han sig till Atleticumspelen, en mindre tävling som komplement till de stora Pallasspelen, men ändock med 900 starter.

Mutaz ville testa sin goda form inför en tävling på Irland och VM i början av mars.

I min enfald trodde jag att det var av intresse för Malmöpressen att nämna att qatariern skulle tävla i stan och sände ut en kort pressrelease. Men inte ens en kort notis i förhand kom in.

Men någon kommer väl och bevakar arrangemanget? Ingen reporter dök dock upp. Min enfald hade inte försvunnit. Resultatet intresserar naturligtvis, så jag sände i väg en korrekt skriven resultatlista, som bara var att sätta direkt in på tidningssidan.

Jag noterade dessutom mitt telefonnummer så att eventuellt intresserade kunde få information.

Inte ens detta räckte.

Därför har de tidningsläsande friidrottsintresserade i Malmöregionen inte kunnat läsa att Mutaz Barshim hoppade 2.35 och var ytterst nära att tangera sitt eget världsårsbästa på 2.38 och också radera ut Stefans Holms hallrekord, 2.37

Ryktet om Mutaz Barshims start hade nått ett 75-tal intresserade och med deltagare och ledare fanns det väl cirka 500 personer som bevittnade detta världsresultat.

Dessa 2.35 måste vara det i särklass bästa resultat/bästa prestation uppnått i Malmö, oavsett gren och idrott, som inte med ett ord nämnts i någon av stans papperstidningar.

Min enfald finns kvar: Jag tycker inte att missarna är mina.

***

Avslutningsvis: Mutaz Barshim ville betala efteranmälningsavgift, 140 kronor.

I Heleneholms IF är vi generösa. Han slapp betala.

I pris erhöll han ett presentkort på 300 kronor, precis som alla andra segrare i seniorgrenarna.

Så kan också friidrottsvärlden se ut.

 

 

 

 
 
Ingen bild

Kenneth Riggberger

13 februari 2018 20:39

Kenneth Riggberger Jag kan bara hålla med dig det är en skandal utan dess like. Jag har sydsvenskan och den senaste veckan har det varit en helsida om MFF träningsläger. Vem bryr sig? Det verkar som Sydsvenskan mer börjar bli en klubbtidning för MFF. Hur tänker man då? Att varje dag skriva om atleter som inte är bland de 1000 bästa i värden. När sedan världens bäste friidrottare kommer till Malmö inte rad i tidningen trots ett världsresultat. Man kanske skulle fundera på att byta jobba eller byta ut ledningen på tidningen. För det verkar som de inte har koll på internationell nivå när de kommer till Malmö. Men MFF följer de in i minsta detalj. Man blir helt matt av deras prioriteringar

Magnus Månsson

13 februari 2018 20:40

Det finns många av samma uppfattning.
MM

 
Ingen bild

Jörgen Ekdahl

18 februari 2018 12:16

Hej Masse! 180218
Jag undrar om Sydsvenskans sportjournalister sover i ljusblå pyjamas?!
Inte rad om dagens handbollsmatch i Baltiskan. Just nu är HK Malmö ett av Sveriges bästa handbollslag. Samt att där står fel tid för matchstart. Det står 19:00 i annonsen, jag vet inte om det är HKs fel eller det är SDS fel. I vilket fall är det helt uruselt att fel matchstart har skrivits in. Idag hade jag kunnat tro att där skulle kunna komma över 2000 att se och denna viktiga match. Men nu vet jag inte!

Mvh Jörgen Ekdahl
PS Visst är vi läsare intresserade av att det är viktigt att äta gröt till frukost, enligt Rosenberg, MFF och SDS!!!

Magnus Månsson

20 februari 2018 18:11

Hej, Jörgen!
Sydsvenskan är vad den är. Jag är förbannad för att man inte med en rad nämnde att världens bäste höjdhoppare Mutaz Barshim tävlade i Malmö förra helgen och dessutom nådde 2.35 utan att man ens orkade ta in resultatet. Trots att man fick det serverat.
Som jag tidigare skrivit, och försökt analysera: Det finns inget genuint handbollsintresse i stan.
Det mest oroande är åldersstrukturen. Gjorde vid Skövdematchen en helt ovetenskaplig undersökning. 75 procent var över 60 år. 50 procent var pensionärer.
Se dig omkring och du kommer fram till liknande siffror.
Sen var ju idrottskonkurrensen i söndags osedvanligt tuff.
Såg matchen via tv och blev förundrad över att det vare närmare 1 000 åskådare.
Den 27 mot Kristianstad dyker jag nog upp.
RIK har något på gång.
Ha det bra/MM

 
Ingen bild

Jörgen Ekdahl

20 februari 2018 23:24

Hej igen Magnus!
Jag håller med om att det inte finns någon handbolls kultur i Malmö. Det går inte att jämn föra med Lund, Ystad eller Kristianstad. Nästa vecka mot Kristianstad hoppas jag att där kan bli uppemot 3000 på läktaren. Detta med några under 60 år.
På MFFs match i söndags var där nästan 5000 på läktaren. Egentligen helt osannolikt med tanke på väder och annan sport på TV. En tanke som jag då ställde mig var, hur många av dessa har själv spelat fotboll?
Jag tror inte 50% av dessa har spelat själv. Vad tror du?
Mvh Jörgen

Magnus Månsson

26 februari 2018 10:50

Jörgen!
OS och en form av hostinfluensa har minimerat min skrivklåda.
Fotboll och ishockeyn går utanför de vanliga normerna.
Men i någon form har säkert 50 procent spelat fotboll.
Handboll, basket, volleyboll, squash, badminton ses till stor del av dem som har en relation till idrotten i fråga. Jag talar om den vanliga serielunken. Inte internationella mästerskap.
Har vi tv studerat åldersfördelningen även på andra arenor än Baltiskan. Utom i Kristianstad och Falkenberg är tendensen tydlig. Andelen pensionärer är stor.
Den senaste tidens publiksiffror, trots konkurrensen, har varit skrämanade, speciellt i Stockholm och Göteborg.
2 000 i morgon, cirka, är mitt tips.
Kristianstadsanhängarna åker inte lika mycket på Skånederbyna borta som för några år sedan.
Vinterväglaget gör sitt till.
Ha det bra/MM

 
Ingen bild

Jörgen Ekdahl

28 februari 2018 10:03

Hej igen!
Tydligen läser Max Wiman din blogg! Idag kan man läsa i hans krönika om att HK Malmö är ett av Sveriges två bästa handbollslag just nu. Samt att där inte finns någon handbolls kultur i Malmö att tala om. Med tanke på väderförhållandena i Skåne just nu, får man säga att 2270 personer i Baltiskan igår var mycket bra.
Mvh Jörgen

Magnus Månsson

28 februari 2018 15:15

ok

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Måndag 18 mars 21:47

Det blev en önskefinal i herrarnas fotbollscup, Malmö FF mot Djurgården. Det är de lag som imponerat mest i de inledande omgångarna och i den enkät som redovisades i samband med den  allsvenska upptaktsträffen tippas just MFF och Djurgården som de ...

Av Magnus Månsson - Fredag 15 mars 18:29

Den allsvenska fotbollspremiären närmar sig. Det blir ingen spännande guldstrid lik den i fjor med ett avgörande i en direkt final som den mellan Malmö FF och Elfsborg. Experter av alla de slag och trovärdighet är klara med sitt tips: Malmö FF ko...

Av Magnus Månsson - Onsdag 13 mars 18:05

Ett steg i rätt riktning? Eller en tillfällighet? Jag är optimistisk och tror på det förstnämnda. Och det jag tänker på är den skånska insats vid helgens SM i friidrott för 15- och 16-åringarna. Efter den lite skämmiga insatsen vid motsvarande tä...

Av Magnus Månsson - Tisdag 12 mars 17:16

Det går tungt för Lugi i de båda högsta serierna i handboll. Både damerna och herrarna riskerar att degraderas, antingen direkt eller via kval. Jag har alltid hävdat att föreningar, oavsett idrott, med stabil ungdomsverksamhet har lättare att til...

Av Magnus Månsson - Måndag 11 mars 19:23

Sydsvenskans chefredaktör Jonas Kanje har varannan söndag en kolumn, där han behandlar alla de frågor och prioriteringar han som ansvarig utgivare har att lösa och ta beslut om. I går var han inte på problematiken om vad som attraherar mest, vilka ...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards