Alla inlägg den 19 maj 2024

Av Magnus Månsson - Söndag 19 maj 21:25

I dag blir det mycket sport i tv.

Något får jag betala via skattsedeln, annat via en betalkanal.

Allt kostar. Sydsvenskan har i dag en krönika, signerad Max Wiman, där han diskuterar handbollens/bolaget Infronts problem och affärsmetoder. Några synpunkter kan jag hålla med om. Men när han använder ordet ”hutlös” om prissättningen 349 kronor för en månad reagerar jag. Handbollsligan, det är kanalen man sänder över, har, som exempelvis Discovery, inte en massa andra program att locka abonnenter med. I alla sammanhang, rent allmänt, kostar evenemang riktade till en mindre publik (och dit måste tyvärr handbollen räknas) mer än till de som drar de stora massorna.

Vad  levererade då Infront under säg februari i år? Jo, 51 matcher. Ingen kan givetvis se alla. Men om nu någon velat och kunnat se alla hade det inneburit 7 kronor per match.

Sydsvenskan har under hela säsongen dragit nytta av tv-sändningarna, åtskilliga av referaten är skrivna från tv-fåtöljen. Så Sydsvenskan har verkligen fått valuta för hutlösa 349 kronor.

***

Med vetskap om mitt stora intresse för handboll köpte jag in mig på ett helårsabonnemang á 3 999 kronor. Helt eller delvis har jag sett 82 matcher. Det betyder 49 kronor/match. I min värld ingalunda hutlöst.

Jag har haft stor behållning. I ingen av de 82 matcherna har jag haft tekniska problem. En gång var en kommentator under all kritik men andra gånger från okej via bra till strålande (Charlie Sjöstrand). Definitivt minst i klass med vad Sydsvenskan presterat i sina handbollsreferat,

***

Bara under grundserierna sände Handbollsligan 314 matcher, 182 plus 132. Det är klart att en så stor produktion måste kosta.       

Solidsport sände Final Four i USM i basket. Ett helgpaket kostade 179 kronor. Det fanns en kamera och ingen kommentator och inga repriser och ingen grafik.

Detta bara som en jämförelse med Infronts utmärkta sändningar.

Tyvärr lyckades jag aldrig casta över matcherna till min stationära tv-apparat och därför blir det ett extra plus när SVT tar över finalerna.

Jag grämer mig inte ett dugg över att jag en gång betalt för att även på Ifront förhoppningsvis få se tio spännande finaler. Jag har redan fått valuta för mina 3 999 kronor.

***

Några jämförelser:

Dagens Sydsvenska kostar 40 kronor

En månadsprenumeration på tidningen 639 kronor

Sittplats långsida vid en  MFF-match 350—485 kronor

Sittplats vid handbollsmatch i Ystad 200 kronor

Bästa plats Bahausgalan i friidrott 975 kronor

  ***

Endagsevenemang i idrott är dyrt. I ljus av detta menar jag att det vi handbollsintresserade lagt ner för att följa både dam- och herrligan en hel säsong inte kan kallas hutlöst.

Vi kan ju också vara mer än en som kan titta samtidigt. Och haft tillfälle att se alla Sveriges 26 elitlag.

***

Tv-tittarna är måhända bortskämda med för låga avgifter?

 

                                                  
                                       

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards