Alla inlägg den 18 maj 2024

Av Magnus Månsson - Lördag 18 maj 19:21

Tidningsmorgnarna är inte som förr, som de varit i över 70 år av mitt liv.

Jag talar som trogen läsare av Sydsvenskan och dess sportsidor. Den tidigarelagda tryckningen har gjort att händelser efter klockan 21 inte finns att läsa i den tidning, jag med stor nyfikenhet tagit med tillbaka till sängen för en timmes (första) läsning.

Jag vet att jag på nätet redan på sen kvällstid kan ta del av referat, krönikor och resultat via nätet men det finns många andra intressen som då kan locka mer. Av vad jag förstår vill tidningen att läsarna alltmer skall ta del av innehållet via e-tidning och sydsvenskan.se. Och jag förstår också de ekonomiska aspekterna.

Men hur fräscht är det att i dag, lördag, få läsa en krönika från torsdagsmötet Malmö FF—Gais? Andra artiklar inte att förglömma.

Givetvis hade jag tagit del MFF-krönikan (vars rubrik jag inte förstår ett dyft av) och andra sena uppgifter på nätet. Jag gissar att också många andra gjort det. Men hur många? Skulle vara intressant att se hur många nya papperstidningsläsare de gamla MFF-artiklarna hade?

På ett begränsat utrymme är en sida mycket och därmed försvann plats som kunde använts till annat. Kanske om att det nu i helgen avgörs ett nordiskt mästerskap i friidrott i Malmö med aktiva av hygglig internationell klass.

Jag förstår tidningsvärldens enorma problem, men de kortsiktiga lösningarna ger inte mitt tidningsläsande det jag varit nöjd med i över 70 år.

***

Men samtidigt: Varför klaga?

Som prenumerant på Sydsvenskan har du numera tillgång till nätsidorna på alla dagstidningar i Skåne plus en massa andra tidningar från övriga landet, däribland DN och Expressen. Så nu kan jag även läsa om elithandbollen i Ystad, Höör, Kristianstad och Helsingborg och även om synpunkter om MFF:s allsvenska konkurrenter, Mjällby, Kalmar och Elfsborg.

Jag har även en nätprenumeration på GP för att få info om klubbarna i handboll och fotboll från Göteborgstrakten.

Och sen vill jag inte missa några Sveriges bästa sportpennor så till Aftonbladet sänder jag 129 kronor per månad.

Det innebär ett par tre timmars tidningsläsning per dag. Och tro nu inte att det bara gäller sportsidorna. Dagens A-del i Sydsvenskan var verkligen välmatad med intressant material.

Med + Allt har SDS lyft och därmed delvis kompenserat de egna bristerna.

Men att läsa digitalt kan aldrig ge samma känsla som att som pensionär ligga och dra sig i sängen med en nytryckt tidning.

***

Rubriken på Fredrik Lindstrands krönika efter MFF—Gais löd: Ett dammigt vhs.-band med fotbollsporr.

Hjälp mig!

 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards