Direktlänk till inlägg 16 maj 2024

Svensk damhandboll på hög nivå

Av Magnus Månsson - Torsdag 16 maj 16:18

Jag är ingen frekvent tittare på damhandboll.

Nu pratar jag om det inhemska seriespelet. De internationella mästerskapen är däremot några av idrottsårets höjdpunkter med den intensitet och finess som få andra damlagsporter kan uppvisa.

Min lilla avhållsamhet gentemot damernas Handbollsliga kan förstås bero på att jag inte har något direkt favoritlag. Närmast ligger H 65 Höör med sin karismatiske tränare Ola Månsson. Och född på landet, i Skurup, klappar mitt idrottshjärta alltid speciellt för när de små orternas lag utmanar de stora. Som nu Höörs idrottsstolhet oftast gör.

Samtidigt har de ligamatcher jag sett dels varit ganska torftiga och dels ojämna.

***

Av en slump har jag dock halkat in på några av damernas semifinaler, Sävehof—Skara och Skuru—Önnered. Och är benägen att omvärdera mina omdömen. Måhända har jag haft tur, men de matcher jag sett har visat på handboll när den är som bäst, snabbt, bra skytte, duktiga målvakter och kluriga kombinationer och dessutom spännande. I min lite inskränkta värld trodde jag inte att den inhemska damhandbollen kunde vara så underhållande.

***

Så i kväll efter att ha sett Malmö FF—Gais lär jag i efterhand titta på Sävehof—Skara för att se vem som blir Önnereds finalmotståndare. Nu tror jag förstås inte att Skara kan överraska en tredje gång så det lär bli Göteborgsderby i finalera.

Där Önnered kanske till och med är favorit?

***

Alla SM-finalerna för både herrar och damer sänds i SVT, så jag rekommenderar en titt. Även på dammatcherna.

Många av mötena kolliderar tyvärr med intressanta allsvenska matcher. SVT play får bli räddningen. Missa helt vill jag inte.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Söndag 23 juni 12:28

Det blev långt mellan mina funderingar från EM i friidrott. Min arbetskaraktär är inte alltid vad den borde. Jag hade beslutat att reducera mitt tittande på EM-fotbollen, men det löftet kunde jag naturligtvis inte hålla. Nej, det har inte blivit al...

Av Magnus Månsson - Tisdag 18 juni 17:01

Först ett EM och sen direkt ett andra. Och däremellan några familjefestligheter, en med en långresa. Tiden och orken har inte räckt till allt man vill. Nåväl, en form av en delsummering av friidrottens EM kan kanske vara på plats. Som friidrott...

Av Magnus Månsson - Tisdag 11 juni 23:25

EM i friidrott har tagit mycket tid. Ett internationellt mästerskap är högtid för oss friidrottsintresserade. Då gäller både försök och final. Mycket har kommit kläm. När jag firat en stor familjehögtid några dagar, återkommer jag med synpunkter....

Av Magnus Månsson - Lördag 8 juni 17:36

Som friidrottsintresserad borde man vara nöjd, när SVT i stort sänder varje minut från EM i Rom. Och i en kanal utan reklamavbrott. Men ibland blir det bara för mycket. Som i går, en fredagskväll mellan 18.30 och 20.00, när friidrotten blockerar ka...

Av Magnus Månsson - Torsdag 6 juni 19:30

IFK Malmö gör en storsatsning på sin ungdomssektion. Fotbollsklubben har på heltid anställt två personer att bygga upp en verksamhet med målet att på sikt återkomma till svensk elitfotboll. Dessutom har IFK också anställt en föreningskonsulent fö...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards