Alla inlägg den 30 maj 2020

Av Magnus Månsson - 30 maj 2020 10:49

Så blir det då fotboll igen om några veckor.

Det tackar man för. Jag hade förstås mentalt förberett mig på ett längre uppehåll. De här idrottsfria veckorna har gett tid till mycket av allt jag vill hinna med. Det har varit nyttigt för min tidsplanering.

Nu gäller det att prioritera. Nog så svårt, eftersom det lär bli tv-matcher i stort varje dag. Men den tiden, den glädjen.

***

De senaste dagarna har man kunnat ta del av hur Malmös allsvenska lag, Rosengårds damer och Malmö FF:s herrar, använt det ofrivilliga pandemiuppehållet.

Intressant läsning.

MFF har förberett sig på ett sätt som anstår en professionell klubb och menar att man är redo för tävlingsmatcher. Spelare anser sig till och med laget är bättre rustat nu än inför en ”vanlig” seriepremiär. Visst hade man önskat någon träningsmatch. Men tränaren Jon Dahl Tomasson påpekar också att situationen inte är jämförbar med den i Tyskland, där det påstås att det funnits fler muskelskador än tidigare säsonger:

-         Vi har tränat hela tiden, de har legat stilla en lång period.

(Vill lite försynt hänvisa till mitt tidigare inlägg!)

MFF visar tillförsikt inför den efterlängtade premiären.

Klubben andas optimism. Trygg i vetskapen att man agerat professionellt.

***

Rosengård förbryllar däremot.

Hörde i ett tvinslag i går sportchefen Therese Sjögran säga: ”Nu rivstartar vi!”

Detta en månad före premiären!

Rent allmänt är det inte mycket gnäll från Rosengårds sida? Och har så varit i många år och i många sammanhang.

Har också sett uppgifter om att truppen är för tunn för att träningsspela elva mot elva. Det förundrar mig. Säsong efter säsong har Rosengård ett av Sveriges bästa U 19-lag, som, om jag inte missminner mig, i höstas till och med blev skandinaviska mästare. Det borde ge underlag för interna matcher.

Rosengård verkar inte ha hanterat coronaavbrottet som anstår en mästarklubb.

***

Jag har också undrat över att huvudtränaren Jonas Eidevall sällan eller aldrig uttalat sig om Rosengårds upplägg. Är jag för konspiratorisk när jag tror att han velat ha tillgång till sina spelare i samma utsträckning som Jon Dahl Tomasson?

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards