Direktlänk till inlägg 1 mars 2016

Lyssna på Axel!

Av Magnus Månsson - 1 mars 2016 14:36

Axel Härstedt är en ambitiös herre.

Såg honom i morse cyklande från ett av sina träningspass på Stadionområdet i Malmö. Det är där han lägger grunden för att i augusti få åka till OS i Rio och kasta diskus.

Axel älskar sin friidrott. Och han är orolig för dess framtid, speciellt i Skåne.

Han har därför som privatperson lagt en motion till Skånes Friidrottsförbunds årsmöte i morgon i vilken han föreslår att förbundet skall anta en målsättning för mångkamp för ungdomar och utforma en handlingsplan.

Axel pekar bland annat på nyttan av den allsidiga träningen, den gemenskap en mångkamp ger och också på möjligheten att ungdomarna kan hitta rätt bland alla friidrottens grenar.

Trots att förbundsstyrelsen håller med Axel i hans argument avslår den motionen i sin helhet med motiveringen att man ej har resurser eller medel. Man hänvisar i stället Axel Härstedt att tillsammans med Skånes Friidrottsförbunds arenakommitté hos Skåneidrottens ansöka om ett särskilt utvecklingsprojekt.

Ibland baxnar man.

Hur tror man att en enskild person kan söka projektbidrag hos Skåneidrotten? Och för det andra varför inte föreslå årsmötet att man godkänner Axel Härstedts förslag samtidigt som styrelsen själv på olika sätt undersöker möjligheten att skaffa medel.

Och behövs det så mycket medel? Det är mer en fråga om viljeinriktning från förbund och föreningar.

Det är många som pratat om att något måste ske med skånsk friidrott.

Här kommer en ung elitfriidrottare med ett konstruktivt förslag.

Då är det bara att lyssna och slå till!

Visa handlingskraft!

***

Och till slut: Lycka till med din OS-satsning, Axel!

Det är härligt med elitidrottsmän som även vill ta ansvar för de kommande generationerna. Det värmer.

 

 
 
Ingen bild

Axel

1 mars 2016 22:32

Tack, Magnus för din text och ditt stöd. Återstår att se vad mötet beslutar. Motionen är ett konkret förslag och en konstruktiv idé som jag tror jag ge många olika positiva effekter där det idag finns stora brister. Dina artiklar i kombination med mina vardagliga betraktelser "på golvet" och min uppväxt som skånsk friidrottare ligger som grund och inspiration för förslaget. Det är nu upp till klubbarna och Skånes friidrottsförbunds ledning/nya ledning att bestämma om detta är rätt väg. Det är de som ska ansvara för helheten, söka medel och göra jobbet, inte jag som enskild. Förhoppningsvis bidrar jag tillräckligt i nuläget genom att sätta ett gott idrottsligt exempel som representant på världsnivå.

Har man inget bättre förslag så förstår jag inte vad man tror sig kunna åstadkomma med status quo. Friidrotten i Skåne har varit väldigt betydelsefull och gett så många så mycket genom åren och alla dessa människor har såklart ett visst mått av moraliskt ansar för att bevara och stärka den för framtiden.

Magnus Månsson

2 mars 2016 10:19

Tackar själv!
Vi är överens.
Ha det bra!
MM

 
Ingen bild

Jörgen Ekdahl

1 mars 2016 23:40

Hej Magnus!
Friidrotten får du själv hålla på med.
Jag bara säger Aregawi!!! Max Wiman och jag är helt överens om detta. Låter otroligt men det är sant.
Nu till kvällens handbollsmatch, HK mot Sävehof.
Nu är det dags att vakna Sivertsson. Du måste kunna få ut mer av detta lag. Du har två bra målvakter, använd dessa fullt ut. Vänta inte tills matchen nästan är körd. Se hur landslaget har gjort i många år. Fredrik P. ska spela 60 min. precis som han gör. Men inte att stå på kanten större delen av de där 60 min. Utan att vara på nio meter och driva upp tempot i anfallsspelet. Kan tänka mig att Fredrik själv ska avslut minst var 3:e anfall. Nyberg på vänster 6 är en mycket bra kantspelare, både framåt och bakåt. Ett handbollslag består av mer än 7-8 spelare. Var är kontringsspelet? Jag räknade till en kontring (1:a fasen) under hela matchen. Och denna lyckades tyvärr Jim Andersson bränna. Annars är ju Jim det stora utropstecknet denna säsong, sten säker från sitt läge på högerkanten. Måste dock bli bättre bakåt.
Jag tror på en SM final i Arenan längre fram på vårkanten.
Men då måste Sivertsson vakna. Använd nästan alla spelarna du har på bänken. Fortsätt att ha en stor inlevelse i matcherna,
dock lägg inte det största krutet på domarna.
Jag vet att kvällens domare var inte de bästa på planen.
Jag hoppas vi ses på SM-finalen, där HK är ett av lagen.
Med vänlig hälsning Jörgen.

Magnus Månsson

2 mars 2016 10:17

Ja, du Jörgen!
Dopning kan i ett längre perspektiv bli elitfriidrottens död. Samtidigt är det positivt att så många trots allt åker fast. Under 2000-talet har Sverige ju fostrat ganska många världsstjärnor som jag med min optimistiska livssyn inte trot var dopade. Jag tror på friidrotten inte minst som en fantastisk ungdomsidrott. Under mina över 60 år i olika funktioner har jag upplevt så mycket positivt att jag vill att fler skall få uppleva något liknande.
Aregawi-affären ändrar inte min uppfattning.
Över till handbollen!
Jag tror inte på en final för HK. Har Sivertsson nu under två säsonger inte använt sig av sin bänk tror jag inte han gör det under ett avgörande slutspel. Nu har ju till och med Tönnesens speltid minimerats. Och hur gör S med Lindahl när Linus Persson blir kurant?
Jag har skrivit att det är bredden som kommer att avgöra och det står jag fast vid. Där räcker HK:s inte till. Laget har inte tillräckligt många matchtränade spelare för ett intensivt slutspel med tät matchning.
Jag ser framför mig också scenariot att det kan bli IFK Kristianstad i en kvartsfinal. Så jämnt är det.
Ha det bra/MM

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Tisdag 23 april 18:22

Fyra allsvenska omgångar är avklarade. Ett enda lag har idel segrar, inte oväntat Malmö FF. Dels är MFF storfavorit och dels har man haft ett gynnsamt öppningsprogram med Hammarby hemma och övriga möten mot lag som allmänt tippas hamna i de nedre...

Av Magnus Månsson - Söndag 21 april 12:26

Hur skall man tolka Malmö FF:s 1—0-vinst mot nykomlingen Västerås SK? Segrar förlåter alltid – nästan i alla fall – det mesta. Och det finns ingen anledning att ifrågasätta det rättvisa i hemmavinsten. Samtidigt har jag åtskill...

Av Magnus Månsson - Fredag 19 april 17:55

Sydsvenskan har den senaste tiden haft två insändare, som pläderat för att Malmö åter skall få ett idrottsmuseum. Jag håller helt med Jörgen Ekdahl, tidigare handbollsspelare och ledare (och före detta elev från Augustenborgsskolan) och förre friti...

Av Magnus Månsson - Torsdag 18 april 18:23

Kvartsfinalerna i herrarnas SM-slutspel är avklarade. Damerna har precis börjat sina. Den inhemska säsongen varar ända in slutet av maj med finalerna. Hur klarar handbollen publikmatchen mot fotbollen och ishockey, som har ett VM väntande efter...

Av Magnus Månsson - Tisdag 16 april 18:46

Jag har haft en minisemester, tre dagar i Stockholm. Trevligt, teaterbesök (Änglagård, värt ett besök), sightseeing (alltid nostalgiskt att åter se platser från olika epoker i ens liv) och samvaro med en häften av familjen. Men också lärorikt. Av...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards