Alla inlägg den 2 december 2014

Av Magnus Månsson - 2 december 2014 18:51

Det är mycket handboll i dessa dagar.

Många elitmatcher spelas i regionen. Fyran visar nästan dagligen något i sina olika kanaler. Det senare tackar man givetvis för. Samtidigt känns det lite glest på åskådarplats.

Jag har inte sett någon jämförande statistik över antalet besökare, men känslan är att tappet varit stort. Jag har heller ingen aning om hur klubbarna kompenseras för publikbortfallet men tomma läktare ger inget bra intryck. Dessutom uteblir den inspirerande stämningen. Sidoinkomsterna blir naturligtvis också mindre.

Jag är tveksam till om det i slutändan är positivt för handbollen med denna stora tv-exponering. Man tar inte säkert tillbaka på gungorna vad man förlorar på karusellen.

Själv är jag en svikare. Ännu har det inte blivit någon resa till Ystad den här säsongen och bekvämligheten – och tidsvinsten – har gjort att jag även skippat några hemmamatcher för Lugi.

***

Tv 4-produktionerna på Premium har en låg budget. Och då inte bara tv-mässigt, kamerorna är få. Men det får man ta. Om man är en flitig konsument är biljettpriset per match lågt

Värre är kanske kommentatorernas/referenternas okunnighet om reglerna. Till och med i de mest elementära kan de missa. Jag har förstått att matcherna inte bevakas på plats utan i en studio i Stockholm och det gör det förstås inte enklare om grundkunskaperna saknas.

Jag har en känsla av att man försöker kompensera sin okunnighet om själva spelet med att rabbla upp en massa statistik som om detta vore ett bevis på kunnighet.

***

I den ”riktiga” Tv-fyrakanalen, där Tomas Axnér härskar, är det bra, när nu Tomas lärt upp Felix Hall, medhjälparen, i alla fall något.

Men är det mer än jag som fått intrycket att Axnér ibland är trött?

***

Nu skall jag se handboll på tv, Sverige mot Brasilien för damer. Det är den enda lagbollsport där en dammatch på hög internationell nivå underhållningsmässigt kan mäta sig med en herrmatch.

 

 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards