Direktlänk till inlägg 9 maj 2014

Svagt agerat, MFF!

Av Magnus Månsson - 9 maj 2014 13:19

Jag har aldrig under en fotbollsmatch under så lång tid sett så mycket brinnande bengaler som vid gårdagsderbyt mellan HIF och MFF – i bortaklacken.

MFF-ordföranden Håkan Jeppsson ondgör sig med rätta över det förbjudna ofoget och de för klubben dyra böterna.

Men MFF visar också sin passivitet och flathet inför sina supporters. Laget firade vinsten framför fansen och tackade dem för stödet.

Varför markerade MFF inte – precis som HIF gjorde efter cupsegern i Malmö den 1 maj – med att lämna Olympia utan att tacka sina anhängare.

Svagt agerat av MFF och Håkan Jepppson! Heders åt HIF och Paul Myllenberg som i alla fall på ett enkelt sätt försöker göra något och markera mot något som faktiskt är olagligt.

***

Givetvis är jag mot kollektiv bestraffning men de som reste till Helsingborg och ställde sig i klacken visste de inte vad som var på gång? De ovanligt tunna leden tyder på att olusten spridit sig in i den trogna, positiva delen av MFF-anhängarna.

***

Och varför avbröt domaren Jonas Eriksson inte tillfälligt matchen när brännandet fortsatte i oförminskad styrka? Någon ny regel?

Jag ogillar precis som de allra flesta avbrutna matcher, men här vore det på sin plats. Inte minst för att få fler och fler att vända sig mot de olagliga.

Nja, det här var naivt skrivet. Dessa personer bryr sig naturligtvis inte om vad opinionen tycker.

Men att Jonas Eriksson tillät fortsatt spel ger acceptans för bengalbränning i så där lagom form. Förutom nu böterna förstås.

***

Vad kan man då utlösa av MFF-vinsten? Jo, att ordningen är återställd och att det åter är raka vägen mot guld. Allt enligt krönikörerna.

Jag förstår inte hur man kan dra så stora växlar på en1--0 seger, nådd med små marginaler, mot ett skadedrabbat och ungt orutinerat HIF?

Men så blev jag ju aldrig krönikör.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Söndag 19 maj 21:25

I dag blir det mycket sport i tv. Något får jag betala via skattsedeln, annat via en betalkanal. Allt kostar. Sydsvenskan har i dag en krönika, signerad Max Wiman, där han diskuterar handbollens/bolaget Infronts problem och affärsmetoder. Några s...

Av Magnus Månsson - Lördag 18 maj 19:21

Tidningsmorgnarna är inte som förr, som de varit i över 70 år av mitt liv. Jag talar som trogen läsare av Sydsvenskan och dess sportsidor. Den tidigarelagda tryckningen har gjort att händelser efter klockan 21 inte finns att läsa i den tidning, jag...

Av Magnus Månsson - Torsdag 16 maj 16:18

Jag är ingen frekvent tittare på damhandboll. Nu pratar jag om det inhemska seriespelet. De internationella mästerskapen är däremot några av idrottsårets höjdpunkter med den intensitet och finess som få andra damlagsporter kan uppvisa. Min lilla ...

Av Magnus Månsson - Tisdag 14 maj 17:35

Jag såg Göteborg—Malmö x 2 i går. Två klassmål och ett touchmål gav 3—0 till Malmö FF mot IFK Göteborg. Ett klassmål och ett touchmål gav 2—0 till FC Rosengård mot BK Häcken. Malmö i topp för både herrar och damer i den högsta...

Av Magnus Månsson - Måndag 13 maj 18:22

Jag har fått ett nytt favoritlag i fotboll. Nja, favoritlag är förstås att ta i, det skall lite mer till än några enstaka matcher för att få en stabil plats i mitt fotbollshjärta. Men jag erkänner att jag på senare tid gärna sett och följt Bayern L...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards