Alla inlägg den 30 augusti 2013

Av Magnus Månsson - 30 augusti 2013 12:19

 Grattis Elfsborg till platsen i gruppspelet i Europa League!

Det var bra för svensk fotboll, bra att vi, delvis i alla fall, kan mäta oss med högre rankade Danmark.

Elfsborg har i krönikor och på diverse bloggar hånats för att klubben med sitt starka spelarmaterial inte varje säsong vinner Allsvenskan. Jag tror att man i Borås är stolta över att Elfsborg den senaste tioårsperioden är landets framgångsrikaste klubb, med två SM-guld som topp.

Elfsborg har inte hybrisinställningen att det bara är guld som räknas. Ödmjukhet kan väl vara bra även i en krass elitidrott?

Kritiken mot Jörgen Lennartsson, tränaren, har varit tuff eftersom Elfsborg sladdar i den allsvenska toppstriden. Jag tycker att han och klubbledningen har varit konsekventa. Elfsborg har landets bredaste trupp, skapad för att kunna konkurrera på två plan, den internationella och inhemska. Lennatsson har matchat truppen klokt, gått runt på många spelare för att inte slita ut materialet om det skulle bli många matcher i ett europeiskt slutspel samtidigt som Allsvenskan går in i sitt slutskede.

Nu står Elfsborg där, väl förberett.

Räkna inte bort laget i den allsvenska slutstriden! Jag har sällan sett ett lag haft så många målramsträffar i psykologiska lägen som Elfsborg haft i år. Det heter att marginalerna jämnar ut sig under en säsong. Blir det så för Boråslaget kommer det att innebära en bra poängskörd och ett närmande till toppkvartetten.

***

I dag är jag irriterad på en av mina morgontidningar, den stora, vars resultatredovisning är minst sagt usel. Det saknas åtskilliga intressanta siffror på det minimala utrymmet.

Jag har ställt frågan tidigare: Är de trav- och galoppintresserade så mycket mer värda än de som har ett mera allmänt idrottsintresse?

Tydligen!

Jag har en morgontidning för att snabbt få information. Jag skall inte behöva gå via olika hemsidor för att få veta hur matchen Gais-ÖIS slutade, eller en utförligare resultatlista från Welt klasse, osv ...

Och än en gång en annan käpphäst: Varför ge spaltutrymme för alla dessa tv-program med enbart repriser?

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24 25
26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards