Direktlänk till inlägg 13 januari 2024

Funderingar i början av EM-festen

Av Magnus Månsson - Lördag 13 jan 11:12

EM i handboll har börjat.

Det kommer att ta mycket av min tid. Inte final förrän den 28 januari. Här gäller det att prioritera, eller om man så vill, prioritera bort. Det blir inte lätt.

Den här bloggen skulle ha publicerats för några dagar sedan. Men så pajade  både datormus och tangentbord och då står man där –  den moderna människan – mer eller mindre handlingsförlamad. Ja, jag vet, jag vet: Man kan fixa det mesta via en modern mobiltelefon, men begär inte att jag skall skriva ett långt inlägg på en liten mobil.

***

Vem blir då Europamästare?

Storfavorit är förstås Danmark, världsmästare de tre senaste gångerna, 2023, 2021 och 2019. I sanning imponerande. Men i ett EM är konkurrensen om medaljerna lika hård. Det har inte minst Danmark fått erövra, i de tre senaste EM-turneringarna har Danmark placeringarna, trea, 13:e och fyra.

Fyra medaljer av sex i de senaste mästerskapen gör Danmark till näst bästa medaljnation. Bäst är faktisk Spanien med fem medaljer. Inte illa.

Frankrike har fyra, dock utan Danmarks guldglans, endast en förstaplats.

Sverige hävdar sig bra i detta korta tidsperspektiv, ett guld och två silver.

Kroatien med ett silver i EM och Norge med ett brons, också i EM, är de övriga medaljnationerna.

Det är bland dessa sex jag också ser årets medaljörer. Möjligen kan Tyskland med hemmastödet knipa ett brons.

Jag har inte tagit med OS. Sett i ett breddperspektiv håller ett OS inte samma klass- Men medaljtrion från Tokyo 2021 ger samma bild: Frankrike, Danmark, Spanien med Sverige utslaget i kvarten med ett mål mot Spanien.

***

Mitt eget guldtips? Sverige.

Lite patriotism, givetvis. Samtidigt har laget under hela 2020-talet visat att man tillhör Topp-6. Man glömmer förvisso lätt, men har vi – nu kom patriotismen fram – någon gång haft en bredare trupp och då tänker jag på spelare med internationell erfarenhet på hög klubbnivå? Någon årgång under Bengt Johanssons tid, måhända?

I bästa fall blir det nio matcher på 19 dagar. Det kräver kvalitet på många händer. Samtidigt är marginalerna små – och många. En målvaktsräddning, eller en ramträff, kan ju faktiskt vara skillnaden mellan ett guld och femteplats. Jag lovar att inte sätta fiaskostämpel på svensk medaljmiss. Det här är ju inte hockey.

***

Sveriges val av motståndare i de två sista träningsmatcherna, Japan, har diskuterats. Japanerna höll inte måttet. Värdet av de två utklassningsvinsterna har ifrågasatts. Jag håller med.

Men i ett större perspektiv är det betydelsefullt att den Europadominerade handbollen breddas. Länderna i Sydostasien, främst Sydkorea och Japan, i arabvärlden, Afrika och Sydamerika måste få influenser och erfarenhet genom matcher mot toppmotstånd. Som nu Japan mot Sverige.

Andra europeiska stornationer genrepade också mot lag från B-nationer. Jag tycker det är ett sympatiskt drag inom handbollen.

***

Ishockeyn visar inte samma generositet. I alla turneringar av vikt var det Ryssland, Tjeckien, Finland och Sverige. Nu när Ryssland är bojkottat är Schweiz ersättaren.

Nog hade världsishockeyn haft ett behov att breddas? I enstaka matcher i VM har de små visat att de kan utmana de stora men inte i en lång turnering. De saknar den erfarenhet som matchning mot eliten ger. De fyra stora utestänger dem från möjligheten.

***

I ett internationellt mästerskap i handboll  har jag alltid två favoriter, Sverige, förstås, och Island, också förstås.

I det pågående EM-slutspelet har jag fått en tredje, Färöarna, förstås.

Är det inte fantastiskt att två små önationer ute i Atlanten kan ha två lag bland Europas 24 främsta?

Tillsammans har de  en befolkning obetydligt större än Malmös.

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Lördag 27 april 15:59

Det här blogginlägget skrevs i går men genom ett fel på domänen gick det varken att publicera eller läsa något på manssonsport.bloggplatsen.se. Här en kortversion. *** Är det kört nu, i den allsvenska guldstriden? Detta apropå MFF-vinsten med...

Av Magnus Månsson - Tisdag 23 april 18:22

Fyra allsvenska omgångar är avklarade. Ett enda lag har idel segrar, inte oväntat Malmö FF. Dels är MFF storfavorit och dels har man haft ett gynnsamt öppningsprogram med Hammarby hemma och övriga möten mot lag som allmänt tippas hamna i de nedre...

Av Magnus Månsson - Söndag 21 april 12:26

Hur skall man tolka Malmö FF:s 1—0-vinst mot nykomlingen Västerås SK? Segrar förlåter alltid – nästan i alla fall – det mesta. Och det finns ingen anledning att ifrågasätta det rättvisa i hemmavinsten. Samtidigt har jag åtskill...

Av Magnus Månsson - Fredag 19 april 17:55

Sydsvenskan har den senaste tiden haft två insändare, som pläderat för att Malmö åter skall få ett idrottsmuseum. Jag håller helt med Jörgen Ekdahl, tidigare handbollsspelare och ledare (och före detta elev från Augustenborgsskolan) och förre friti...

Av Magnus Månsson - Torsdag 18 april 18:23

Kvartsfinalerna i herrarnas SM-slutspel är avklarade. Damerna har precis börjat sina. Den inhemska säsongen varar ända in slutet av maj med finalerna. Hur klarar handbollen publikmatchen mot fotbollen och ishockey, som har ett VM väntande efter...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards