Direktlänk till inlägg 2 januari 2024

Malmöfotbollens förändrade karta

Av Magnus Månsson - Tisdag 2 jan 18:38

2003 fanns 53 Malmöföreningar i fotboll i seriesystemet, allt från seniorer (och oldboys) till 9-åriga knattelag.

Malmö FF och Husie IF fullföljde 30 serier, tio klubbar nöjde sig med ett lag.

I en samlingsbox har jag sparat lite Malmöstatistik för min tid som ansvarig för Sydsvenskans avdelning Malmösport, som publicerades varje onsdag.

Av dessa har på 20 år 33 försvunnit, om än i inte helt, så i ett annat namn eller i en sammanslagning.

Vi börjar här:

Sammanslagningar

Bunkeflo IF slogs 2007 tillsammans med Limhamns IF till IF LB 07.

Limhamns IF slogs 2007 tillsammans med Bunkeflo IF till IF LB 07.

Kirseberg IF slogs 2009 tillsammans med Rörsjöstadens till Malmö City FC.

Rörsjöstadens IF slogs 2009 tillsammans med Kirseberg IF till Malmö City FC.

BK Vången slogs 2013 tillsammans med Oxie IF till Oxie SK.

Oxie IF slogs 2013 tillsammans med BK Vången till Oxie SK.

Malmö Anadolu BI är sedan 2008 en del FC Rosengård 1917.

IF Allians ingår sedan 2006 i Lilla Torg FF.

Palestinska lierade sig 2019 med nybildade Saba till Saba/Palestinska KIF.

Sundets IF blev 2007 Öresund IF/Öresunds Innebandyförening som 2009 blev Limhamns FF.

Min kommentar:

Sammanslagningar har två syften, ett är att bli en elitklubb, det andra att två klubbar i större eller mindre kris skall överleva.

LB 07 mål var att bli en elitklubb på herrsidan. Bunkeflo IF låg i Superettan, Limhamns IF i division 3. Första LB 07-året föll klubben ur Superettan.

Klubben satsade på sina damer och från grunden byggdes ett lag som spelat tre säsonger i högsta serien.

LB 07 är nu en av Skånes bredaste fotbollsföreningar, vars herrlag 2023 spelade i division 3. Det fanns inget damlag.

Malmö City hade också ambitionen att avancera i seriepyramiden, grunden fanns i två stora, framgångsrika ungdomsavdelningar. Man lyckades inte få ihop det och herrlaget spelar i division 3. Att byta ut namnet Kirseberg IF var nog inte helt genomtänkt.

Bytt namn

Erikfälts FF till Lindeborgs FF 2014.

Vintrie IK till Hyllie IK 2008.

BKF Sarajevo till Bosna Hercegovina SK 2010.

Min kommentar:

Eriksfälts och Vintries namnbyten är naturliga, klubbnamnen uppger den stadsdel i vilken de nu har sin huvudsakliga verksamhet.

Nerlagda eller vilande

2003: Vuk Karadzic, Somaliska

2004: Ariana FF

2005: Shkendia IF, Bulltofta IF, Irak FF

2007: Interamerica, Malmö Södra, IF Bolivia, Jenin IF

2008: FC Malmö, Café Vinyl

2009: GIF Parthenon

2013 SK Hakoah

2014: Håkanstorps BK

2015: Nydala IF, Valby Västra Klagstorp, Sorgenfri Boys

2016: BK Kick

2021: IF Liria

2023: Prespa Birlik

Min kommentar:

Nytt och gammalt. Visst känns det lite vemodigt att även Håkanstorp och Kick, två av de klassiska småklubbarna, är borta.

Kanske borde även Malmö BI, stans genom tiderna tredje bästa herrklubb, finnas med. Sista säsongen som MBI fanns i eget namn var 2000, sen fanns man med i Mabi till och med 2007. Numera finns 1917, MBI:s födelseår, med som ett extra erkännande åt en av Malmös historiskt sett främsta bollallroundklubbar i FC Rosengårds officiella namn.

 Nya klubbar sedan 2003, som hade verksamhet 2023

2005: Backarnas FF

2008: Bunkeflo FF (sedan 1999 farmarklubb till Bunkeflo IF), Malmö IKF

2009: Limhamns FF

2010: Tygelsjö IK (i olika namn), FC Bellevue

2014: Kvarnby AC

2015: FC Ariana, FC Möjligheten,

2019: Malmö IK, Limhamns FC

2020: Atletcio FF

2023: Malmö FK

Min kommentar:

Hur många överlever 20 år?

Nya klubbar bildade efter 2003 utan verksamhet 2023

2004: FC Panamericano

2007: LdB FC Malmö

2009: Kurdiska Student och Ungdoms FF

2010: Amerindia FF, Korpföreningen Malmö Fotboll

2012: Malmö Boys IF

2013: Afro FK, Rosengårds FF

2014: FC Törnrosen

2015: FF Turkisk Center, FF Ungdoms Respekt

2017: Holma-Kroksbäcks IF, KSF Mardin

2018: Las Presidentas, Champions FF, Malmögäris

2019: Rumänska FF, FC Sandzak, Kingfishers IF

2020: FF Atletiko

2021: Öresunds FF

Min kommentar:

Historian visar att nybildade klubbar har korta livsperioder. Den här listan är ett tydligt bevis.

LdB FC Malmö var lösningen på att Malmö FF ”kastade ut” sin damsektion. Klubben spelade alla sina sju säsonger i högsta serien och vann den tre gånger.

Någon gång i början av 2000-talet lär jag ha skrivit att jag inte trodde att de många klubbar som grundades kring milleniumskiftet skulle överleva speciellt länge. I princip fick jag rätt. Men vid mina besök på Annebergsgårdens restaurang påminns jag då och då av FC Möllans ordförande Ewert Mårtensson om att mina ord sporrat hans klubb att kämpa vidare. Möllan gjorde debut 2003, 2023 vann man för första gången en serie och spelar 2024 i femman.

Grattis, Ewert!

***

Slutsummering:

I en blogg före nyår föreslog jag att man inom Idrottsmuseets Vänner skulle undersöka möjligheten att inrätta ett digitalt arkiv för skånsk idrottshistoria.

Lider jag av för stor egoistisk hybris, när jag menar att ovanstående inlägg borde finnas mer än i mitt arkiv, som lär försvinna tillsammans med mig?

 

 

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Lördag 27 april 15:59

Det här blogginlägget skrevs i går men genom ett fel på domänen gick det varken att publicera eller läsa något på manssonsport.bloggplatsen.se. Här en kortversion. *** Är det kört nu, i den allsvenska guldstriden? Detta apropå MFF-vinsten med...

Av Magnus Månsson - Tisdag 23 april 18:22

Fyra allsvenska omgångar är avklarade. Ett enda lag har idel segrar, inte oväntat Malmö FF. Dels är MFF storfavorit och dels har man haft ett gynnsamt öppningsprogram med Hammarby hemma och övriga möten mot lag som allmänt tippas hamna i de nedre...

Av Magnus Månsson - Söndag 21 april 12:26

Hur skall man tolka Malmö FF:s 1—0-vinst mot nykomlingen Västerås SK? Segrar förlåter alltid – nästan i alla fall – det mesta. Och det finns ingen anledning att ifrågasätta det rättvisa i hemmavinsten. Samtidigt har jag åtskill...

Av Magnus Månsson - Fredag 19 april 17:55

Sydsvenskan har den senaste tiden haft två insändare, som pläderat för att Malmö åter skall få ett idrottsmuseum. Jag håller helt med Jörgen Ekdahl, tidigare handbollsspelare och ledare (och före detta elev från Augustenborgsskolan) och förre friti...

Av Magnus Månsson - Torsdag 18 april 18:23

Kvartsfinalerna i herrarnas SM-slutspel är avklarade. Damerna har precis börjat sina. Den inhemska säsongen varar ända in slutet av maj med finalerna. Hur klarar handbollen publikmatchen mot fotbollen och ishockey, som har ett VM väntande efter...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards