Direktlänk till inlägg 21 oktober 2023

Ungdomsidrotten stor och stark i Lund

Av Magnus Månsson - 21 oktober 2023 14:12

I helgen startar steg 1 i basketens U- och JSM, som skall kulminera i finalspel i Uppsala i början av maj.

Upplägget är liknande handbollens som också har sitt slutspel i Uppsala, som kan bjuda på alldeles strålande lokaliteter i anrika Fyrishov och den relativt nybyggda IFU-hallen, som är den mest ändamålsenliga jag sett för, som i handboll, att

genomföra en finalhelg med 48 lag. Tänk er fem fullskaliga planer under ett och samma tak med publikkapacitet kring alla.

***

Handbollen är Sverige och Skåne en betydligt större sport än basket. Regionalt har basketen dock mycket starka fästen. På ungdomssidan är Storstockholm extremt stor med många klubbar och lag.

I Skåne är ungdomsbasketen koncentrerad till den sydvästra delen. Skåne deltager med 32 lag, fyra fler än förra säsongen. Av dessa kommer 12 från Lund (Eos 10 plus 2 Lugi), 8 från Malbas, 7 från Lobas (Lomma, Bjärred) och 3 från Trelleborg. De resterande 2 från Helsingborg, känd som en okej basketstad.

I Lund- Lomma/Bjärred-regionerna är ungdomshandbollen stort men bevisligen också basketen. I ett vidare perspektiv är det verkligen glädjande att så många ungdomar är engagerade i dessa båda konkurrerande idrotter. Och detta i åldrar, 14 till 19, då antalet aktiva i många idrotter tenderar att minska.

Trelleborgs tre lag är pojklag. I handboll har en annan klubb från stan, Stavsten, två lag med i USM, båda flicklag. Jag drar inga slutsatser, bara konstaterar att här finns öppen mark för båda sporterna.

Rent allmänt, Lunds idrottsklubbar i många sporter har verkligen en bred och stark ungdomsverksamhet. Det gäller mer än handboll och basket.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Torsdag 16 maj 16:18

Jag är ingen frekvent tittare på damhandboll. Nu pratar jag om det inhemska seriespelet. De internationella mästerskapen är däremot några av idrottsårets höjdpunkter med den intensitet och finess som få andra damlagsporter kan uppvisa. Min lilla ...

Av Magnus Månsson - Tisdag 14 maj 17:35

Jag såg Göteborg—Malmö x 2 i går. Två klassmål och ett touchmål gav 3—0 till Malmö FF mot IFK Göteborg. Ett klassmål och ett touchmål gav 2—0 till FC Rosengård mot BK Häcken. Malmö i topp för både herrar och damer i den högsta...

Av Magnus Månsson - Måndag 13 maj 18:22

Jag har fått ett nytt favoritlag i fotboll. Nja, favoritlag är förstås att ta i, det skall lite mer till än några enstaka matcher för att få en stabil plats i mitt fotbollshjärta. Men jag erkänner att jag på senare tid gärna sett och följt Bayern L...

Av Magnus Månsson - Torsdag 9 maj 18:49

Vad får man för pengarna nu för tiden? Jag tänker på den allsvenska fotbollsvärlden och i detta fall IFK Göteborg. Funderingarna kom upp i samband med derbyt i veckan mellan Gais och IFK, 2—1. I startelvan kom IFK med sju spelare med utländ...

Av Magnus Månsson - Tisdag 7 maj 18:03

Ett silver och ett brons blev den skånska utdelningen vid Final four i basket för juniorer och ungdomar, som avgjordes i helgen i Uppsala. Men ack så nära Eos U 21-lag för flickor var ett guld. Lundatjejerna förlorade finalen mot Alvik med 90&mdash...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards