Direktlänk till inlägg 25 september 2023

Bra skånsk start på JSM

Av Magnus Månsson - 25 september 2023 18:34

Skåne hade en bra helg när 18-åringarna inledde sitt SM-spel i handboll.

Sju av 14 flicklag tog sig direkt till steg 3 som etta eller tvåa. På pojksidan var siffrorna åtta av 12.

Det var inga större sensationer ur skånsk synvinkel. Många grupper i inledningsomgången ojämna, andra väldigt tuffa. På pojksidan hade HK Malmö, OV Helsingborg och Lugi inga större bekymmer att vinna sina grupper. Ystads IF blev också gruppetta men fick nöja sig med kryss mot Skånekollegan Lödde. Det var en svår pool. Trea var i dessa sammanhang alltid duktiga IFK Skövde.

IFK Ystad har på sistone haft svårigheter med sin rekrytering. Det var en del år sedan man  hade ett juniorlag. På hemmaplan vann IFK nu sin grupp före Hallby och Redbergslid.

IFK Kristianstad avancerade som två.

Även H 43, Lund kom två i en jämn grupp. Sävehof, H 43 och RP från Linköping hade alla fyra poäng. De två förstnämnda lagen tog sig direkt till steg. H 43 vann med 30—28 över Sävehof, som alltid har ett av landets främsta juniorlag. Stark av Lundalaget!

Nya tag i Steg 2 för Farmen (Lugis farmarlag), Vinslöv, IFK Malmö och Kävlinge.

***

Jag beundra Lödde HK. År efter år har man många lag långt framme i USM. Pojkarna får nu sällskap till plattform 3 av flickorna som segrade i sin grupp före Eslövs IK. Det inbördes mötet slutade oavgjort.

Även IFK Kristianstad, Lugi och Ystads IF (dessa spelade i samma pool med Lugi som etta) fick båda lagen direktkvalificerade. H 65 Höör och Ankaret, båda tvåor, kan också koncentrera sig på Steg 3.

OV, HK Kristianstad, HK Malmö, H 43, Lågan, Farmen och Stavsten får en ny chans 11—12 november.

***

Handbollförbundet sköter informationen om USM förträffligt. Man kan följa matcherna on line och matchprotollen finns snabbt på hemsidan med aktuell tabell.

Det sköter man klart bättre än Handbollsligorna.

Solidsport tv-sänder också alla matcher.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Torsdag 16 maj 16:18

Jag är ingen frekvent tittare på damhandboll. Nu pratar jag om det inhemska seriespelet. De internationella mästerskapen är däremot några av idrottsårets höjdpunkter med den intensitet och finess som få andra damlagsporter kan uppvisa. Min lilla ...

Av Magnus Månsson - Tisdag 14 maj 17:35

Jag såg Göteborg—Malmö x 2 i går. Två klassmål och ett touchmål gav 3—0 till Malmö FF mot IFK Göteborg. Ett klassmål och ett touchmål gav 2—0 till FC Rosengård mot BK Häcken. Malmö i topp för både herrar och damer i den högsta...

Av Magnus Månsson - Måndag 13 maj 18:22

Jag har fått ett nytt favoritlag i fotboll. Nja, favoritlag är förstås att ta i, det skall lite mer till än några enstaka matcher för att få en stabil plats i mitt fotbollshjärta. Men jag erkänner att jag på senare tid gärna sett och följt Bayern L...

Av Magnus Månsson - Torsdag 9 maj 18:49

Vad får man för pengarna nu för tiden? Jag tänker på den allsvenska fotbollsvärlden och i detta fall IFK Göteborg. Funderingarna kom upp i samband med derbyt i veckan mellan Gais och IFK, 2—1. I startelvan kom IFK med sju spelare med utländ...

Av Magnus Månsson - Tisdag 7 maj 18:03

Ett silver och ett brons blev den skånska utdelningen vid Final four i basket för juniorer och ungdomar, som avgjordes i helgen i Uppsala. Men ack så nära Eos U 21-lag för flickor var ett guld. Lundatjejerna förlorade finalen mot Alvik med 90&mdash...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards