Direktlänk till inlägg 31 augusti 2023

Jag gillar inte sommarens transferfönster

Av Magnus Månsson - 31 augusti 2023 19:05

Relationer är det nya modeordet i det svenska fotbollssamhället.

I varje intervju och reportage betonas vikten av just relationer.  Och att skapa dessa tar tid. Det framhävs speciellt om spelet hackar och inte flyter. Det är inget konstigt med det. Bra relationer krävs i alla fungerande samhällsfunktioner.

Som flitig åskådare av den allsvenska herrfotbollen får man också relationer till olika lag och,  i många fall, till enskilda spelare. Under våren har jag fått många nya favoriter. Men så öppnas då ett fönster, ett transferfönster. I det blåser det friskt. Jag har en känsla av vinden  varit kraftigare denna sommar än någon gång tidigare.

Jag gillar inte sommarens långa öppethållande. Det förändrar helt konkurrenssituationen. Det klubben byggt upp under våren kan bli raserat på bara någon månad. Påfyllda kassakistor ger på kort sikt inga sportsliga framgångar. Nya relationer skall skapas. Och det tar som sagt tid.

***

Kvaliteten på Allsvenskan försämras också. Ersättarna från främmande länder håller generellt sett inte samma klass som de flyktade stjärnorna. Då hade de inte hamnat i Sverige.

Jag har ingen fullständig koll på alla utvandrare men visst kommer mer än jag att sakna Hugo Larsson (MFF), Bilal Hussein (AIK), Elias Andersson, Gustav Edvardsen och Joel Asoro (Djurgården), Gustav Lagerbielke, Jacob Ondrejka och André Römer (Elfsborg), Tefaldet Tekie (Hammarby), Kristoffer Lund Hansen, Lars Olden Larsen, Benie Traoré, Oscar Uddenäs och Ibrahim Sadiq (Häcken), Noah Persson (Mjällby), Arnor Sigurdsson (Norrköping), och Marcus Mathisen (Sirius).

Onekligen många spelar med spetskvalitet som förgyllt Allsvenskan.

Efter enstaka bra matcher har några av nytillskotten hyllas av entusiastiska journalister. Alltför rubrikernas skull.

Men jag är min tråkiga vana trogen. Mitt första betyg kommer efter ett tiotal matcher.

***

Mitt korta blogguppehållet har sin förklaring. Jag lär mig aldrig. Jag har haft åtta månader på mig att till Skånsk Idrotts Historia skriva om mitt hjärtas klubb Skurups AIF:s 100 år. Manusstopp var i dag, Klockan 11 sände jag i väg manuset.

VM i fotboll och friidrott har jag naturligtvis följt. Åsikterna har jag lämnat till andra.

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Lördag 27 april 15:59

Det här blogginlägget skrevs i går men genom ett fel på domänen gick det varken att publicera eller läsa något på manssonsport.bloggplatsen.se. Här en kortversion. *** Är det kört nu, i den allsvenska guldstriden? Detta apropå MFF-vinsten med...

Av Magnus Månsson - Tisdag 23 april 18:22

Fyra allsvenska omgångar är avklarade. Ett enda lag har idel segrar, inte oväntat Malmö FF. Dels är MFF storfavorit och dels har man haft ett gynnsamt öppningsprogram med Hammarby hemma och övriga möten mot lag som allmänt tippas hamna i de nedre...

Av Magnus Månsson - Söndag 21 april 12:26

Hur skall man tolka Malmö FF:s 1—0-vinst mot nykomlingen Västerås SK? Segrar förlåter alltid – nästan i alla fall – det mesta. Och det finns ingen anledning att ifrågasätta det rättvisa i hemmavinsten. Samtidigt har jag åtskill...

Av Magnus Månsson - Fredag 19 april 17:55

Sydsvenskan har den senaste tiden haft två insändare, som pläderat för att Malmö åter skall få ett idrottsmuseum. Jag håller helt med Jörgen Ekdahl, tidigare handbollsspelare och ledare (och före detta elev från Augustenborgsskolan) och förre friti...

Av Magnus Månsson - Torsdag 18 april 18:23

Kvartsfinalerna i herrarnas SM-slutspel är avklarade. Damerna har precis börjat sina. Den inhemska säsongen varar ända in slutet av maj med finalerna. Hur klarar handbollen publikmatchen mot fotbollen och ishockey, som har ett VM väntande efter...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards