Direktlänk till inlägg 14 juni 2023

Funderingar kring VM-truppen

Av Magnus Månsson - 14 juni 2023 11:16

Damernas VM-trupp i fotboll togs ut i går.

Vem är jag att ha synpunkter på nomineringarna? Spelarna i de utländska klubbarna har jag minimal koll på, de inhemska lite bättre. Har sett ett antal matcher via Viaplay. Det är verkligen stora kvalitetsskillnader mellan lagen i Allsvenskan.

Men man kan likväl ha sina funderingar. Vi pratar VM-slutspel, den högsta plattformen i elitidrott. Kan man på denna nivå idrottsligt tillföra det svenska laget kvalitet med spelare som inte kunnat träna för fullt på närmare ett år och bara har några korta perioder med spel på allsvensk nivå? Jag tänker naturligtvis på Caroline Seger, en fantastiskt duktig spelare, som yngre och helt kurant. De senaste säsongerna har elitidrottarens värsta fiende – åldrandet med sämre allmän fysik och snabbhet – hunnit i fatt Caroline Seger. Det är min uppfattning.

***

Och hur är VM-statusen på Elin Rubensson? Också hon skadad med oregelbunden speltid i BK Häcken. Jag har sett ganska många av Häckens matcher och har märkt hur långt Elin är från sin högsta nivå. Men hon har, efter vad jag förstår, en bättre träningsbakgrund än Caroline Seger och åtskilligt fler matchminuter i benen.

Elin Rubensson tillhör mina favoriter inom svensk damfotboll, givetvis främst för hennes skicklighet på plan. Men jag led med henne, när hon som landslagsspelare inte fick en ordinarie plats i FC Rosengård, som föredrog utländska importer. Elin flyttade till Kopparbergs/Göteborg och blev 2016 OS-silvermedaljör. Så hanterar man en petning.

Samma väg, men till Piteå, och av samma orsak tog för övrigt målvakten Hilda Carlén.

***

Jag förstår de unga talangerna Rosa Kafajis och Matilda Vinbergs besvikelse över att inte komma med i VM-truppen, dels givetvis främst ur sportslig synpunkt men även ur ekonomisk. ”Startpengarna”, 300 000 i grundplåt, hade varit välkomna i två unga tjejers hushållskassa.

***

VM-matcherna under perioden 20 juli—20 augusti spelas på bra tider för oss fotbollsnördar på förmiddagar och kollidera inte med fem allsvenska fotbollsomgångar. Det tackar vi för.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Måndag 29 april 18:12

En bit in i maj avgörs SM-finalerna i handboll. Sedan Ystads IF snabbt hämtat sig från utklassningsförlusten mot Önnered lutar det åt en finalserie mellan Sävehof och YIF på herrsidan. Bland damerna är det lite ovissare vem som skall bli motstånd...

Av Magnus Månsson - Lördag 27 april 15:59

Det här blogginlägget skrevs i går men genom ett fel på domänen gick det varken att publicera eller läsa något på manssonsport.bloggplatsen.se. Här en kortversion. *** Är det kört nu, i den allsvenska guldstriden? Detta apropå MFF-vinsten med...

Av Magnus Månsson - Tisdag 23 april 18:22

Fyra allsvenska omgångar är avklarade. Ett enda lag har idel segrar, inte oväntat Malmö FF. Dels är MFF storfavorit och dels har man haft ett gynnsamt öppningsprogram med Hammarby hemma och övriga möten mot lag som allmänt tippas hamna i de nedre...

Av Magnus Månsson - Söndag 21 april 12:26

Hur skall man tolka Malmö FF:s 1—0-vinst mot nykomlingen Västerås SK? Segrar förlåter alltid – nästan i alla fall – det mesta. Och det finns ingen anledning att ifrågasätta det rättvisa i hemmavinsten. Samtidigt har jag åtskill...

Av Magnus Månsson - Fredag 19 april 17:55

Sydsvenskan har den senaste tiden haft två insändare, som pläderat för att Malmö åter skall få ett idrottsmuseum. Jag håller helt med Jörgen Ekdahl, tidigare handbollsspelare och ledare (och före detta elev från Augustenborgsskolan) och förre friti...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards