Direktlänk till inlägg 21 november 2022

Domartombolan på högvarv

Av Magnus Månsson - 21 november 2022 16:29

Handbollens stora plus.

Men även dess stora minus.

Och detta på en och samma dag.

Avslutningsdagen av handbollens EM bjöd på kontrasterna.

Dramatiken i båda medaljmatcherna, de stora omsvängningarna och inte minst det strålande spelet och i det sistnämnda tänker jag mest på finalmötet. Det innehöll det mesta av vad jag vill förknippa med hög idrottsunderhållning. Tack för den Norge och Danmark!

Men så var det det där med bronsmatchen och domarinsatsen. I ett mästerskap får inte en domarinsats vara så undermålig som i den här matchen. Jag har ofta under många år på det här forumet hävdat att handboll är den svåraste lagbollsporten att döma och att video-repriserna är domarnas värsta fiende. Det står jag fast vid.

Martin Frändesjö, den kanske lite ”torre” men väldigt kunnige expertkommentatorn i tv, har ofta använt ordet ”tombola” när det varit alltför många frågetecken. I går var tombolan ordentligt igång. Mest kännbart blir det vid bedömningen av stürmerfoul (anfallsfel). Minst (jag räknade förstås inte) lika många gånger som anfallaren bestraffades bordet blivit straff för beträdande av målgården. I min värld är det en vekligt avgörande skillnad, förlorad boll i stället för straff. I EM har det varit alldeles för många fel just i denna bedömning. Samma tendens finns i den inhemska Handbollsligan. Den defensiva målgårdslinjen är inte lika minerad nu som tidigare. I min värld en farlig väg.

Det var många kvinnliga domarpar. Absolut inget fel i det. Men – nu är jag ute på farligt tunn is – var alla paren kvalificerade för denna hetluft? Jag har i herrmästerskap sett franskt, kvinnligt tvillingpar döma strålande. Varför de inte var med i EM vet jag inte. Ett ryskt par av högsta klass var bojkottat av givna skäl.

Domarstandarden är ett stort problem för handbollen, ett minus för en sport jag gillar. Men en kärlek som ställs på prov, när tombolan går på högvarv alltför ofta.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Lördag 27 april 15:59

Det här blogginlägget skrevs i går men genom ett fel på domänen gick det varken att publicera eller läsa något på manssonsport.bloggplatsen.se. Här en kortversion. *** Är det kört nu, i den allsvenska guldstriden? Detta apropå MFF-vinsten med...

Av Magnus Månsson - Tisdag 23 april 18:22

Fyra allsvenska omgångar är avklarade. Ett enda lag har idel segrar, inte oväntat Malmö FF. Dels är MFF storfavorit och dels har man haft ett gynnsamt öppningsprogram med Hammarby hemma och övriga möten mot lag som allmänt tippas hamna i de nedre...

Av Magnus Månsson - Söndag 21 april 12:26

Hur skall man tolka Malmö FF:s 1—0-vinst mot nykomlingen Västerås SK? Segrar förlåter alltid – nästan i alla fall – det mesta. Och det finns ingen anledning att ifrågasätta det rättvisa i hemmavinsten. Samtidigt har jag åtskill...

Av Magnus Månsson - Fredag 19 april 17:55

Sydsvenskan har den senaste tiden haft två insändare, som pläderat för att Malmö åter skall få ett idrottsmuseum. Jag håller helt med Jörgen Ekdahl, tidigare handbollsspelare och ledare (och före detta elev från Augustenborgsskolan) och förre friti...

Av Magnus Månsson - Torsdag 18 april 18:23

Kvartsfinalerna i herrarnas SM-slutspel är avklarade. Damerna har precis börjat sina. Den inhemska säsongen varar ända in slutet av maj med finalerna. Hur klarar handbollen publikmatchen mot fotbollen och ishockey, som har ett VM väntande efter...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards