Direktlänk till inlägg 20 juli 2022

Pinsamma intervjuer minus för SVT

Av Magnus Månsson - 20 juli 2022 10:01

Det är för mycket nu.

VM-friidrott, EM-fotboll, kvalmatcher i Champions League, Allsvenskan och Superettan är igång och av familjära skäl följer jag även U 20-EM i basket i Georgien. Till detta ett socialt liv. Man hinner helt enkelt inte med allt. Funderingar kan man ha och i väntan på tv-sammandraget från nattens VM-friidrott skriver jag ner några tankar.

***

Tiden är förbi när jag satt uppe på nätterna och följde de stora evenemangen i USA. SVT:s utmärkta förmiddagssändning får räcka. Jag tillhör den generation som inte dygnet runt är uppkopplad på nätet och dessutom har jag inte radion på speciellt ofta. Så allt i TV-sändningen är nytt.

Det är positivt att det är SVT som sänder VM. Dels är det klass på de flesta medarbetarna och dels så slipper man de evinnerliga reklamavbrotten. Men ibland hade ett reklamavbrott varit befriande, då man sluppit de oftast helt meningslösa intervjuerna med aktiva och tränare. Marie Lehmans intervju med Thobias Montlers efter hans misslyckande i längdfinalen var mer än pinsam, när hon bad honom klassificera besvikelsen. Kändes skönt att det var en väluppfostrad Thobias som fick frågan. I min fåtölj var jag nära att krevera. Vilket omdöme har Marie Lehman?

Tv har också en annan kvinnlig reporter – kan inte namnet – utrustad med mikrofon som är så exalterad i sina intervjuer att hon ”hillar” – skånskt uttryck – in sig i meningarna.

Nåväl, vi får återkomma om VM-friidrotten.

***

En sedan ett tiotal år Malmöbaserad guldmedaljör, det tredje raka (rekord!), höjdhopparen Mutaz Essa Barshim var i min tidning inte värd en enda textrad i dag. Han tillbringar halva året i Malmö och har släkt och familj här. Mutaz är en av världens mest kända friidrottare.

Men ett VM-guld för honom är inget att notera i en Malmötidning. MFF:s tillkortakommande i Litauen skall ha sina två sidor och EM-fotbollen sina tre.

Friidrotten är över huvud taget dålig på att marknadsföra sina evenemang. I helgen avgjordes de nordiska mästerskapen för U 22 och den nordiska juniorlandskampen i Malmö.

Hur många Malmöbor hade en aning om denna intressanta tävling?

***

De svenska basketungdomarna har vunnit sina fyra gruppspelsmatcher och har möjlighet att för första gången kvalificera sig till grupp A,

***

Återkommer inom kort med några fotbollsfunderingar om EM och Malmö FF.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Lördag 18 maj 19:21

Tidningsmorgnarna är inte som förr, som de varit i över 70 år av mitt liv. Jag talar som trogen läsare av Sydsvenskan och dess sportsidor. Den tidigarelagda tryckningen har gjort att händelser efter klockan 21 inte finns att läsa i den tidning, jag...

Av Magnus Månsson - Torsdag 16 maj 16:18

Jag är ingen frekvent tittare på damhandboll. Nu pratar jag om det inhemska seriespelet. De internationella mästerskapen är däremot några av idrottsårets höjdpunkter med den intensitet och finess som få andra damlagsporter kan uppvisa. Min lilla ...

Av Magnus Månsson - Tisdag 14 maj 17:35

Jag såg Göteborg—Malmö x 2 i går. Två klassmål och ett touchmål gav 3—0 till Malmö FF mot IFK Göteborg. Ett klassmål och ett touchmål gav 2—0 till FC Rosengård mot BK Häcken. Malmö i topp för både herrar och damer i den högsta...

Av Magnus Månsson - Måndag 13 maj 18:22

Jag har fått ett nytt favoritlag i fotboll. Nja, favoritlag är förstås att ta i, det skall lite mer till än några enstaka matcher för att få en stabil plats i mitt fotbollshjärta. Men jag erkänner att jag på senare tid gärna sett och följt Bayern L...

Av Magnus Månsson - Torsdag 9 maj 18:49

Vad får man för pengarna nu för tiden? Jag tänker på den allsvenska fotbollsvärlden och i detta fall IFK Göteborg. Funderingarna kom upp i samband med derbyt i veckan mellan Gais och IFK, 2—1. I startelvan kom IFK med sju spelare med utländ...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards