Direktlänk till inlägg 24 april 2022

Inga ödesmatcher i omgång 4

Av Magnus Månsson - 24 april 2022 14:10

Om någon timme är det dags för omgång 5 i den allsvenska herrfotbollen.

Efter fyra omgångar har det spelats åtskilliga ödesmatcher. IFK Norrköping, för att ta ett exempel, har redan spelat tre. Ja, enligt damerna och herrarna på Discovery+, som trissar upp alla kanalens matcher till något alldeles extra. Och på tisdag är det tid för ödesmöte nummer 4 för östgötarna. Då reser de nämligen till Kalmar. Och förresten, eftersom KFF förlorade senast är det ju det en ödesmatch även för smålänningarna. Vems öde skall befästas?

Efter fyra omgångar, av 30, är det löjligt att mena att en förlust i någon eller några matcher innebär något ödesdigert. Fotbollshistorien visar det. Klubbens målsättning och förutsättningar att nå den är givetvis grunden för vad som menas med ”ödesmatch”. Vad är realistisk för dagens IFK Norrköping? En plats precis över mitten är väl det vanligaste, tipset. Att Norrköping har ett högre mål är något helt annat.

Man måste väl också ta hänsyn till spelprogrammet. AIK och Djurgården på bortaplan är två av de svåraste bortamötena. Ett pånyttfött Häcken hemma är inget man bara avfärdar enkelt. (Det blev kryss senast.)

Använd de stora, värdeladdade orden men omsorg.

Det är väl få som vill sätta epitetet ödesmatch på Malmö FF:s hemmamöte på måndag mot IFK Göteborg.  0—0 mot Värnamo har förvisso satt lite extrapress på storfavoriten MFF. Men  det är ingen ödesmatch. På inget sätt. En sådan kommer inte i omgång 5.

***

En av Fotbollssveriges mest profilerade krönikörer hävdade i början av veckan att nykomlingarna i årets Allsvenska var de sämsta genom tiderna.

Men dagen efter vann Sundsvall över Kalmar, Helsingborg över Elfsborg och så den stora skrällen, Värnamos 0—0 mot Malmö FF.

Jag gillar Allsvenskan. Även utan ödesmatcher i de inledande omgångarna.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Lördag 18 maj 19:21

Tidningsmorgnarna är inte som förr, som de varit i över 70 år av mitt liv. Jag talar som trogen läsare av Sydsvenskan och dess sportsidor. Den tidigarelagda tryckningen har gjort att händelser efter klockan 21 inte finns att läsa i den tidning, jag...

Av Magnus Månsson - Torsdag 16 maj 16:18

Jag är ingen frekvent tittare på damhandboll. Nu pratar jag om det inhemska seriespelet. De internationella mästerskapen är däremot några av idrottsårets höjdpunkter med den intensitet och finess som få andra damlagsporter kan uppvisa. Min lilla ...

Av Magnus Månsson - Tisdag 14 maj 17:35

Jag såg Göteborg—Malmö x 2 i går. Två klassmål och ett touchmål gav 3—0 till Malmö FF mot IFK Göteborg. Ett klassmål och ett touchmål gav 2—0 till FC Rosengård mot BK Häcken. Malmö i topp för både herrar och damer i den högsta...

Av Magnus Månsson - Måndag 13 maj 18:22

Jag har fått ett nytt favoritlag i fotboll. Nja, favoritlag är förstås att ta i, det skall lite mer till än några enstaka matcher för att få en stabil plats i mitt fotbollshjärta. Men jag erkänner att jag på senare tid gärna sett och följt Bayern L...

Av Magnus Månsson - Torsdag 9 maj 18:49

Vad får man för pengarna nu för tiden? Jag tänker på den allsvenska fotbollsvärlden och i detta fall IFK Göteborg. Funderingarna kom upp i samband med derbyt i veckan mellan Gais och IFK, 2—1. I startelvan kom IFK med sju spelare med utländ...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards