Direktlänk till inlägg 17 mars 2022

MFF skall inte prioriteras i nya Stadionhallen

Av Magnus Månsson - 17 mars 2022 13:14

Nyhetsbedömning är svårt.

I dag har Sydsvenskan ”gömt”, i mitt tycke, dygnets intressantaste Malmönyhet på nätet. Inte ett ord i papperstidningen, varken på Malmösidorna eller på Sporten, om  kommunstyrelsen beslutar att riva den norra läktaren på Stadion, den gamla från 1958 med ombyggnaden av just norra läktaren inför fotbolls-EM 1992. På den frigjorda ytan ut mot Pildammarna skall man bland annat bygga en så kallad Multihall, främst för fotboll men även för andra idrotter och evenemang. Om allt går som det skall, planeras l denna del av ombyggnaden vara klar någon gång kring årsskiftet 2026/2027.

Kring förslaget finns reservationer och ändringsförslag, som kommunfullmäktige skall ta hänsyn till före det slutliga beslutet.

En punkt i kommunstyrelsens beslut reagerade jag starkt på:  Malmö ska skriva en avsiktsförklaring med MFF kopplat till multihallen.

Mot denna skrivning reserverade sig både V och SD. En hall som bekostas av kommunen måste just kommunen ha kontroll över. Jag upprepar vad jag skrev på denna bloggplats den 7 mars: Malmö FF är stans i särklass främsta idrottsliga varumärke men det samlade föreningslivet är viktigare och större. MFF:s dominans över nyttjande av Stadionytorna hämmar utvecklingen för många andra aktörer. Det får inte bli mer.

De politiska ideologerna i V och SD ligger allmänt sett långt från mitt sätt att se på samhället men i detta fall stödjer jag deras reservationer fullt ut.

Jag ser fram mot beslutet i kommunfullmäktige.

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Lördag 27 april 15:59

Det här blogginlägget skrevs i går men genom ett fel på domänen gick det varken att publicera eller läsa något på manssonsport.bloggplatsen.se. Här en kortversion. *** Är det kört nu, i den allsvenska guldstriden? Detta apropå MFF-vinsten med...

Av Magnus Månsson - Tisdag 23 april 18:22

Fyra allsvenska omgångar är avklarade. Ett enda lag har idel segrar, inte oväntat Malmö FF. Dels är MFF storfavorit och dels har man haft ett gynnsamt öppningsprogram med Hammarby hemma och övriga möten mot lag som allmänt tippas hamna i de nedre...

Av Magnus Månsson - Söndag 21 april 12:26

Hur skall man tolka Malmö FF:s 1—0-vinst mot nykomlingen Västerås SK? Segrar förlåter alltid – nästan i alla fall – det mesta. Och det finns ingen anledning att ifrågasätta det rättvisa i hemmavinsten. Samtidigt har jag åtskill...

Av Magnus Månsson - Fredag 19 april 17:55

Sydsvenskan har den senaste tiden haft två insändare, som pläderat för att Malmö åter skall få ett idrottsmuseum. Jag håller helt med Jörgen Ekdahl, tidigare handbollsspelare och ledare (och före detta elev från Augustenborgsskolan) och förre friti...

Av Magnus Månsson - Torsdag 18 april 18:23

Kvartsfinalerna i herrarnas SM-slutspel är avklarade. Damerna har precis börjat sina. Den inhemska säsongen varar ända in slutet av maj med finalerna. Hur klarar handbollen publikmatchen mot fotbollen och ishockey, som har ett VM väntande efter...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards