Direktlänk till inlägg 30 december 2021

En sann, dyster bild av skånsk friidrott 2021

Av Magnus Månsson - 30 december 2021 11:06

Nyår är önskningarnas tid.

Men även sammanfattningarnas.

Jag har sett tillbaka på det skånska friidrottsåret 2021 ur statistisk synvinkel. För en tid sedan granskade jag de skånska insatserna i jämförelse med övriga Sveriges och fann då att vårt distrikt tappat rejält med mark, främst gentemot Stockholm och Göteborg och då inte minst breddmässigt,

På en invecklad väg – kan förstås bero på min egen okunnighet – har jag hittat 2021 års kompletta Skånestatistik. Den gör mig förfärad. Och ledsen. Friidrott har varit min idrott i olika funktioner i närmare 70 år.

Arenafriidrott på senior- och äldre juniornivå är på väg att försvinna i Skåne. Det är förstås en överdrift men det kommer att bli väldigt få utövare i framtiden. Jag har länge haft på känn att leden glesnar.

Vi börjar med herrsidan. Det finns grenar där det inte finns en enda seriöst satsande skånsk aktiv och då har jag varit generös i min bedömning, Bredden är undermålig.

100 och 200 meter är okej.

400 meter löpte endast sju man under 50 sekunder.

12 löpare klarade sig under ”skamgränsen” två minuter på 800 meter.

Bäste skåning på 1 500 hade utmärkta – vi talar svensk nivå – 3.43, tvåan hade 4.07.9

En löpare hade under nio minuter på 3 000 m.

Årsbästa på 5 000 meter var 15.05, på 10 000 meter 33.16 och på 3 000 meter hinder över 11 minuter.

Sex man löpte någon gång 110 meter häck, fyra av den nådde nationellt gångbara tider.

Fyra löpare prövade på 400 meter häck, den bäste var bra, 51,20, de övriga hade en bit över minuten.

Två unga killar hoppade över två meter i höjd, men totalt var det bara nio herrar, inklusive juniorer och ungdomar som nådde över 180.

Stav: Ettan 5 meter, tvåan 3,90.

Längd; 8,27 (Thobias Mnontler) är glänsande, två ytterligare en bit över 7 gör grenen till den bästa i Skåne 2021. Men endast 17 hoppare över 6 meter tyder inte på toppbredd.

Tresteg är ingen populär gren i Skåne, två hoppare över 14 meter, ytterligare en över 13.

Wictor Petterssons 20,92 i kula är ypperligt, 12.60 som trea är inte lika imponerande.

Wictor är även bäst i diskus, 55,78, som han noterade i en klubbmatch, hans enda tävling. Bäst i övrigt 35 meter.

En irländare tävlande för MAI kastade 63,73 i slägga, statistiktvåan 44 meter.

I spjut noterade två kastare över 60 meter, den bäste lite över 66, trean 45,80.

***

Så ser det ut på seniorsidan.

Men det finns väl en återväxt? Men här kommer ”dråpslaget”. Totalt bland 18--19-åringarna finns det i hela Skåne högst 20 grabbar som någorlunda seriöst ägnar sig år friidrott. Då räknar jag 18 grenar, och i sju av dessa finns inte ett enda ”godkänt” resultat.

***

Det är ingen vacker bild av skånsk herrfriidrott.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Lördag 27 april 15:59

Det här blogginlägget skrevs i går men genom ett fel på domänen gick det varken att publicera eller läsa något på manssonsport.bloggplatsen.se. Här en kortversion. *** Är det kört nu, i den allsvenska guldstriden? Detta apropå MFF-vinsten med...

Av Magnus Månsson - Tisdag 23 april 18:22

Fyra allsvenska omgångar är avklarade. Ett enda lag har idel segrar, inte oväntat Malmö FF. Dels är MFF storfavorit och dels har man haft ett gynnsamt öppningsprogram med Hammarby hemma och övriga möten mot lag som allmänt tippas hamna i de nedre...

Av Magnus Månsson - Söndag 21 april 12:26

Hur skall man tolka Malmö FF:s 1—0-vinst mot nykomlingen Västerås SK? Segrar förlåter alltid – nästan i alla fall – det mesta. Och det finns ingen anledning att ifrågasätta det rättvisa i hemmavinsten. Samtidigt har jag åtskill...

Av Magnus Månsson - Fredag 19 april 17:55

Sydsvenskan har den senaste tiden haft två insändare, som pläderat för att Malmö åter skall få ett idrottsmuseum. Jag håller helt med Jörgen Ekdahl, tidigare handbollsspelare och ledare (och före detta elev från Augustenborgsskolan) och förre friti...

Av Magnus Månsson - Torsdag 18 april 18:23

Kvartsfinalerna i herrarnas SM-slutspel är avklarade. Damerna har precis börjat sina. Den inhemska säsongen varar ända in slutet av maj med finalerna. Hur klarar handbollen publikmatchen mot fotbollen och ishockey, som har ett VM väntande efter...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards