Direktlänk till inlägg 27 december 2021

Lycka till 2022, Malbas och H 43!

Av Magnus Månsson - 27 december 2021 18:21

Nyårsönskningar har vi alla.

Mina personliga håller jag för mig själv. Liksom mina nyårslöften. Min erfarenhet säger mig att jag inte kommer att hålla dem. Man jag skall försöka att …

Tre, fyra förhoppningar finns på listan.

Idrottsligt, däremot, har jag en hel del önskemål. Främst givetvis att pandemin skall sluta sitt förlamande grepp över samhället och därmed också över sportens värld. Den minskade ungdomsverksamheten är inte bara en fara för idrotten utan framför allt för samhället.

***

Mitt idrottshjärta är stort, är medlem i tio idrottsföreningar, av ideella och känslomässiga orsaker. Jag ogillar att ”folk”, främst på sociala medier, kritiserar och spyr galla över klubbars verksamhet utan att vara medlem, samtidigt som man säger sig vara en supporter. Det är dåliga supporters som inte ens orkar betala en medlemsavgift.

***

2022 hoppas jag speciellt att Malbas och H 43 Lund, två före detta elitklubbar för båda könen, får lyckade säsongsavslutningar för sina seniorlag, Det innebär avancemang till division 1 (nivå 3) för H 43 och att Malbas unga damlag, nykomling i Baskettan (nivå 2) klarar sig kvar och att herrlaget avancerarat till herrarnas motsvarighet.

Det ser bra ut. H 43:s båda lag leder sina serier, Malbas damer har överraskat positivt, är placerat i mitten av serien, herrarna vann överlägset sin höstserie och skall 2022 spela i en tuffare vårserie.

Den här framgångsrika hösten – allting är relativt – för båda föreningarna skall bedömas med bakgrund av att många spelare fostrade i H 43 och Malbas spelar på betydligt högre nivåer och att Malbas damer då och då stöter på före detta lagkompisar.

Så ser tillvaron ut, när ekonomin inte klarat av de idrottsliga ambitionerna.

***

Det som tilltalar mig är att Malbas och H 43 inte gett avkall på sin ambition att bibehålla sina stora, utvecklande ungdomsavdelningar. Såväl Malbas som H 43 har bland de största ungdomssektionerna i landet. Och bland de främsta.

När USM i januari går in i steg 3 av 5, har Malbas kvar sju lag i åtta klasser, det vill säga sju lag bland de 16 främsta i landet.

Handbollen är större. Det är fler lag kvar i steg 3, men i de fyra klasser man har samma system som i basker har H 43 tre lag kvar.

***

De är alltså två gedigna klubbar jag håller extra tummar för.

Två av mina klubbar.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Lördag 27 april 15:59

Det här blogginlägget skrevs i går men genom ett fel på domänen gick det varken att publicera eller läsa något på manssonsport.bloggplatsen.se. Här en kortversion. *** Är det kört nu, i den allsvenska guldstriden? Detta apropå MFF-vinsten med...

Av Magnus Månsson - Tisdag 23 april 18:22

Fyra allsvenska omgångar är avklarade. Ett enda lag har idel segrar, inte oväntat Malmö FF. Dels är MFF storfavorit och dels har man haft ett gynnsamt öppningsprogram med Hammarby hemma och övriga möten mot lag som allmänt tippas hamna i de nedre...

Av Magnus Månsson - Söndag 21 april 12:26

Hur skall man tolka Malmö FF:s 1—0-vinst mot nykomlingen Västerås SK? Segrar förlåter alltid – nästan i alla fall – det mesta. Och det finns ingen anledning att ifrågasätta det rättvisa i hemmavinsten. Samtidigt har jag åtskill...

Av Magnus Månsson - Fredag 19 april 17:55

Sydsvenskan har den senaste tiden haft två insändare, som pläderat för att Malmö åter skall få ett idrottsmuseum. Jag håller helt med Jörgen Ekdahl, tidigare handbollsspelare och ledare (och före detta elev från Augustenborgsskolan) och förre friti...

Av Magnus Månsson - Torsdag 18 april 18:23

Kvartsfinalerna i herrarnas SM-slutspel är avklarade. Damerna har precis börjat sina. Den inhemska säsongen varar ända in slutet av maj med finalerna. Hur klarar handbollen publikmatchen mot fotbollen och ishockey, som har ett VM väntande efter...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards