Alla inlägg den 31 oktober 2018

Av Magnus Månsson - 31 oktober 2018 18:18

Jag såg via tv den allsvenska toppmatchen AIK—Malmö FF, 1—1.

Naturligtvis har jag åsikter om de omdiskuterade händelserna, som upprört många i MFF:s omgivning. Vanligtvis sansade personer har använt de stora, hårda orden i sina inlägg på diverse media. De professionella kommentatorerna har varit hovsamt återhållsamma.

Min tid har inte räckt till för ett blogginlägg tidigare. Jag ville också gärna se repriser på de omdiskuterade situationerna. Det är gjort.

Givetvis fördömer jag Sebastian Larssons målfirande. Så gör man bara inte även om kvitteringen lär leda till SM-guld.

Naturligtvis granskade jag domare Bojan Pandzics jobb.

Att placera MFF-muren före 1—1-målet cirka två meter fel är en rejäl tavla.

Och nog borde MFF:s Anders Christiansen fått frispark i farligt läge när han vek in från höger och blev omkullsprungen av en AIK-are.

 Så tar vi de två situationerna där MFF-tränaren Uwe Rösler ansåg att MFF blev rånade på vinsten.

1)    Ingen människa på den här jorden kan bestämt avgöra om Marcus Antonsson var offside eller ej. Inte ens den viftande assisterande domaren. Nu visade tv-stillbilderna med inritade streck – om de är korrekt dragna – att Antonssons ena fot var någon decimeter på fel sida.

”Linjedomaren” hade tur. Eller så är han så skicklig.

Uwe Rösler kan från sin position inte se något alls.

2)    AIK-frisparken på övertid då? Alla hävdade att Skurupspågen (bara det!) Hugo Andersson tackling och bortnickande av bollen var korrekt. Och så var det.

Men det fanns ytterligare en MFF-mittback inblandad, Lasse Nielsen. Hans armar var placerade i Alexander Milosevics rygg och nacke och på ett foto på Sydsvenskan ser man tydligt att Lasse Nielsens ena hand är uppe och träffar AIK-aren i ansiktet.

I min regelbok två korrekta domslut.

Det fanns fler situationer, åt båda hållen, att diskutera. Men det får räcka med dessa.

Men en fundering: Tänk om Andreas Vindheim fixat 0—2 vid sitt friläge. Då hade matchens eftermälen blivit helt annorlunda.

***

Kan dock inte låta bli att kommentera Uwe Röslers uttalande om Bojan Pandzic:

 -- Det var en för stor match för honom.

Inte att Bojan Pandzic hade en dålig dag. Nej, Rösler dömde ut honom som yrkesman. Jag tycker det är anmärkningsvärt.

Vänd på det. Bojan Pandzic säger offentligt:

-- Uwe Rösler är inte tillräckligt bra för att träna ett topplag som MFF.

Vilka rabalder!




Av Magnus Månsson - 31 oktober 2018 09:07

I kväll är det repris på årets SM-final i handboll.

HK Malmö tar emot IFK Kristianstad i Baltiska hallen.

Det har varit en kort paus i Handbollsligan på grund av landslagsspel. HK var före uppehållet starkt skadedrabbat.

Som läsare av Sydsvenskan och allmänt handbollsintresserad var jag självfallet nyfiken på vad tidningen skulle förmedla om statusen i – främst – HK. Men inte en endaste rad, inte ett ord.

Ni förstår vad jag tycker.

Två av landets bästa handbollslag i ett toppmöte i Malmö är inte värda ens en notis i förhands.

Det är ett förakt mot läsarna, dem man skriver för.


Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards