Direktlänk till inlägg 16 september 2012

Limhamns nya favoritlag

Av Magnus Månsson - 16 september 2012 21:58

Jag var på premiär i dag. På Limhamns idrottsplats invigde man en nylagd fotbollsplan, med konstgräs. Och som alltid här söderöver var meningarna om underlaget delade, de negativa synpunkterna övervägde.

Det var Malmös två äldsta fotbollsklubbar som möttes i premiären i division 4. IFK Malmö (från 1899) gästade Limhamn. Nja, detta är inte helt sant. Limhamns IF (bildad 1905) finns inte mer.

När Limhamns IF och Bunkeflo IF blev LB 07, förvann LIF. Numera heter den fotbollsklubb som  de inbitna Limhamnsborna, de sanna LIF-arna, tagit till sitt hjärta Limhamns FF. Föreningen bildades så sent som 2009 och fick året efter ta över Öresunds IBK:s plats i sexan. På två säsonger har laget avancerat två nivåer.

I och med Limhamn nu finns med i klubbnamnet har intresset stegrats. Den gamla, stora inresseföreningen LIF:s Vänner stödjer nu helhjärtat LFF och har övergett LB 07. Inför varje hemmamatch samlas vännerna på idrottsplatsen för en enkel bit mat och för att prata minnen från åren i -- Limhamns IF.

Det fanns många LIF-profiler kring planen i dag, när A-laget åter spelade på hemmaplan efter förvisningen till andra planer under ombyggnaden.

Symptomatiskt gjordes den symboliska avsparken i dagens match av Håkan Friberg, den spelare som gjort flest A-lagsmatcher i Limhamns IF, och från den familj som kanske mest av alla är förknippad med Limhamns IF.

Hemmalaget, med grönt och vitt i dressen (LIF:s färger), vann med 4--2  och med tre matcher kvar ligger LFF på kvalplats uppåt med möjlighet att 2013 spela i divsion 3.

Det var på den nivå Limhamns IF fanns när klubben försvann.

Att nå så långt är den nya klubbens första mål.

Ingen har officiellt sagt det, men att nå ifatt LB 07 vore en dröm, ett andra mål.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Tisdag 14 maj 17:35

Jag såg Göteborg—Malmö x 2 i går. Två klassmål och ett touchmål gav 3—0 till Malmö FF mot IFK Göteborg. Ett klassmål och ett touchmål gav 2—0 till FC Rosengård mot BK Häcken. Malmö i topp för både herrar och damer i den högsta...

Av Magnus Månsson - Måndag 13 maj 18:22

Jag har fått ett nytt favoritlag i fotboll. Nja, favoritlag är förstås att ta i, det skall lite mer till än några enstaka matcher för att få en stabil plats i mitt fotbollshjärta. Men jag erkänner att jag på senare tid gärna sett och följt Bayern L...

Av Magnus Månsson - Torsdag 9 maj 18:49

Vad får man för pengarna nu för tiden? Jag tänker på den allsvenska fotbollsvärlden och i detta fall IFK Göteborg. Funderingarna kom upp i samband med derbyt i veckan mellan Gais och IFK, 2—1. I startelvan kom IFK med sju spelare med utländ...

Av Magnus Månsson - Tisdag 7 maj 18:03

Ett silver och ett brons blev den skånska utdelningen vid Final four i basket för juniorer och ungdomar, som avgjordes i helgen i Uppsala. Men ack så nära Eos U 21-lag för flickor var ett guld. Lundatjejerna förlorade finalen mot Alvik med 90&mdash...

Av Magnus Månsson - Måndag 6 maj 17:03

Varför är de alltid samma visa i MFF-land när laget förlorat? Som nu efter Elfsborgs 3—1-vinst i går. Till MFF-land räknar jag in Sydsvenskans sport, den enda Malmöbaserade tidning eller site jag läser regelbundet. Det är alltid MFF som gör...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<<
September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards