Direktlänk till inlägg 27 juni 2024

IFK:s satsning stärker Malmöhandbollen

Av Magnus Månsson - Torsdag 27 juni 20:51

I samband med ett blogginlägg om fotbollsklubben IFK Malmös satsning på att bygga upp en stabilare organisation kring sin ungdomsverksamhet, fick jag frågan om hälsoläget i handbollsföreningen IFK Malmö.

Mitt svar, med nuvarande målsättning: Alldeles utmärkt.

IFK:s motto lyder:

Så många som möjligt. Så länge som möjligt. Från bollskola till seniorlag. Tillsammans. I vår förening,

I den nyss utkomna årsberättelsen konstaterar man at man haft 622 aktiva ingång under säsongen och haft över 20 seriespelande lag. IFK har verksamhet i 14 hallar, något som visar på de problem som inomhuslagsporterna har i Malmö.

Några av lagen är bra. 14/15-årsgrabbarna var i final i USM, Final 8, och kom sjua. I samma åldersgrupp för flickor avancerade laget till näst sista steget och blev tvåa efter Täby, som senare blev överlägsna mästare. IFK-laget kan nog med fog även det rankas bland de främsta i landet.

”Nya” IFK Malmö har tidigare haft lag i USM-slutspelet men med A-lag långt ner i seriepyramiden är det i den moderna idrottsvärlden omöjligt att bibehålla de främsta talangerna. Liksom andra klubbar på denna nivå har IFK drabbats.

***

En liten ljusning på den fronten blev det kanske under våren. Via kval tog sig herrarna upp till division 2 (nivå 4) och damerna till division 3.

***

IFK har också berikat stans arrangemansliv. I den nystartade Kanarie Cup i våras  deltog 36 föreningar med 129 lag. Malmö har länge saknat en ungdomsturnering i handboll sedan Dalhemscupen, efter mer än 50 år, försvann för en hel del år sedan.

***

I och med IFK Malmö (eller vad det nu var) 2007 blev HK Malmö stod IFK i stort utan seniorverksamhet. Några inbitna IFK-are (om jag inte missminner mig med Joakim Björkman som draglok) ville dock ha kvar IFK-handbollen, från 1933, och började bygga upp ett nytt IFK med en bred dubbelkönad ungdomsavdelning som grund. Det har gått lite upp och ner men i dag har IFK Malmö HF en stabil organisation med en anställd sportchef i Mikael Ekdahl (landslagsmeriter och känd från H 43 Lund och Ystads IF), som dessutom är chefsinstruktör på Malmö Idrottsgrundskola.

Klubben söker i dagarna även en klubbchef för att ytterligare stärka organisationen.

***

Det som är odelat positivt för Malmöhandbollen är att det finns två seriösa föreningar som vill ha breda ungdomssektioner som grund. I alltför många idrotter i Malmö är klubbkonkurrens en bristvara.

***

PS

I och med IFK Malmö (eller vad det nu var) 2007, den texten behöver en förklaring: Den klubb som 2007 tog steget upp i Elitserien och var grunden för HK Malmös plats i högsta serien benämns i alla sammang som IFK Malmö. Så kallades också det lag som blev sist i Elitserien 2003/2004. Men enligt säkra källor (Tommy Thysell) tillhörde föreningsnumret Team Malmö, som alltså borde ha en plats i maratontabellen för högsta herrserien.

För att göra det än mer komplicerat: 2006/2007 fanns IFK Malmö, Elit registrerad som en egen förening inom Malmö fritidsförvaltning.

Detta en information av en nörd till andra eventuella liksinade.

DS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Söndag 30 juni 15:56

I går gav jag nästan upp. ”Nu skiter jag i det här. Nu blir det inte mer fotboll från EM”- Likväl fortsatte jag att se slutet på matchen Tyskland—Danmark och i kväll klockan 18 är jag trogen min tv-fåtölj för att se England&mdas...

Av Magnus Månsson - Söndag 23 juni 12:28

Det blev långt mellan mina funderingar från EM i friidrott. Min arbetskaraktär är inte alltid vad den borde. Jag hade beslutat att reducera mitt tittande på EM-fotbollen, men det löftet kunde jag naturligtvis inte hålla. Nej, det har inte blivit al...

Av Magnus Månsson - Tisdag 18 juni 17:01

Först ett EM och sen direkt ett andra. Och däremellan några familjefestligheter, en med en långresa. Tiden och orken har inte räckt till allt man vill. Nåväl, en form av en delsummering av friidrottens EM kan kanske vara på plats. Som friidrott...

Av Magnus Månsson - Tisdag 11 juni 23:25

EM i friidrott har tagit mycket tid. Ett internationellt mästerskap är högtid för oss friidrottsintresserade. Då gäller både försök och final. Mycket har kommit kläm. När jag firat en stor familjehögtid några dagar, återkommer jag med synpunkter....

Av Magnus Månsson - Lördag 8 juni 17:36

Som friidrottsintresserad borde man vara nöjd, när SVT i stort sänder varje minut från EM i Rom. Och i en kanal utan reklamavbrott. Men ibland blir det bara för mycket. Som i går, en fredagskväll mellan 18.30 och 20.00, när friidrotten blockerar ka...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards