Direktlänk till inlägg 18 juni 2024

Senkomna EM-funderingar, del 1

Av Magnus Månsson - Tisdag 18 juni 17:01

Först ett EM och sen direkt ett andra.

Och däremellan några familjefestligheter, en med en långresa. Tiden och orken har inte räckt till allt man vill.

Nåväl, en form av en delsummering av friidrottens EM kan kanske vara på plats.

Som friidrottare i grunden i de flesta positioner med devisen Med bredden mot toppen som ledmotiv känner jag en viss oro för friidrotten. Inte minst tävlingsarrangörsmässigt.

I sin jakt på att hitta den optimala rättvisan har de tekniska hjälpmedlen tagit för stor plats. Det är elektriska kablar på hela arenan, kommunikationen sker digitalt, det finns speciella apparater för att kontrollera övertramp i längd och tresteg. Plus andra moderna påhitt.

Skorna får exempelvis inte se ut hur som helst.

När det fungerar så illa vid ett internationellt mästerskap som nu i Rom, hur skall arrangörerna vid mindre tävlingar klara av det? Nu blir naturligtvis reglerna inte lika omfattande, men erfarenheten pekar på att kraven kommer att skärpas även på småtävlingar. Teknik är svårt för en åldrande funktionärskår. Och hur villiga är kommunerna att rusta upp sina arenor för enstaka arrangemang?

Jag är kanske för pessimistisk men har sett svårigheterna att hitta kompetenta personer för en del nymodigheter.

***

Kajsa Bergqvist, förbundskaptenen, hade som målsättning sex svenska medaljer. Det blev tre. Sex pallplatser hade varit optimalt. Att nå hälften är en normal utdelning.

De två gulden, Duplantis och Karlström, och Carl Bengströms brons gav Sverige en elfteplats i den officiella medaljligan, där antal guld är det som först prioriteras. I denna liga kom Sverige elva före Tyskland med sitt enda guld. Tyskarna hade dessutom tre silver och sju brons, alltså elva medaljer, men hamnade officiellt efter Sverige.

På ”den gamla goda tiden” räknades en medaljliga ut efter principen 3, 2,1. Och eftersom jag är gammal har jag efter denna princip räknat ut en ”riktig” medaljliga:

1)     Italien 55 p, 2) Frankrike 29, 3) Storbritannien 24, 4) Nederländerna 22, 5) Schweiz 18, 6) Norge 17, 7) Tyskland 16, 8) Spanien 15, 9) Belgien 13, 10) Polen 12, 11) Irland 10, 12) Ukraina 9, 13) Sverige och Grekland 7.

27 länder tog medalj.

***

För mig är bredd inom idrotten viktig och ger en bättre bild av en idrotts allmänna hälsotillstånd än en medaljliga.

Hur såg då en poängliga ut efter beräkningen 8, 7, 6?

Jo, så här:

1)     Italien 232 p, 2) Frankrike 193, 3) Tyskland 163, 4) Storbritannien 139, 5) Spanien 128, 6) Nederländerna 103, 7) Schweiz 83, 8) Belgien 79, 9) Norge 67, 10) Polen 65, 11) Sverige 53, 12) Tjeckien 42, 13) Finland 41, 14) Ukraina 40

36 länder hade topp-8-placeringar.

***

Det är givet att de folkrika nationerna toppar breddlistan men att länder som Nederländerna (17 miljoner invånare), Schweiz (8), Belgien (11) och Norge (5,5) kan hävda sig utmärkt i dessa sammanhang. Alltså både topp- och breddmässigt.

Sverige (10,5 miljoner innevånare), då? Tar vi bort Ryssland och Turkiet är Sverige faktiskt det befolkningsmässigt nionde största landet i Europa. Snacket om ”lilla Sverige” håller alltså inte.

***

Kommer inom kort om synpunkter på den svenska insatsen i ett vidare perspektiv.

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Torsdag 27 juni 20:51

I samband med ett blogginlägg om fotbollsklubben IFK Malmös satsning på att bygga upp en stabilare organisation kring sin ungdomsverksamhet, fick jag frågan om hälsoläget i handbollsföreningen IFK Malmö. Mitt svar, med nuvarande målsättning: Alldel...

Av Magnus Månsson - Söndag 23 juni 12:28

Det blev långt mellan mina funderingar från EM i friidrott. Min arbetskaraktär är inte alltid vad den borde. Jag hade beslutat att reducera mitt tittande på EM-fotbollen, men det löftet kunde jag naturligtvis inte hålla. Nej, det har inte blivit al...

Av Magnus Månsson - Tisdag 11 juni 23:25

EM i friidrott har tagit mycket tid. Ett internationellt mästerskap är högtid för oss friidrottsintresserade. Då gäller både försök och final. Mycket har kommit kläm. När jag firat en stor familjehögtid några dagar, återkommer jag med synpunkter....

Av Magnus Månsson - Lördag 8 juni 17:36

Som friidrottsintresserad borde man vara nöjd, när SVT i stort sänder varje minut från EM i Rom. Och i en kanal utan reklamavbrott. Men ibland blir det bara för mycket. Som i går, en fredagskväll mellan 18.30 och 20.00, när friidrotten blockerar ka...

Av Magnus Månsson - Torsdag 6 juni 19:30

IFK Malmö gör en storsatsning på sin ungdomssektion. Fotbollsklubben har på heltid anställt två personer att bygga upp en verksamhet med målet att på sikt återkomma till svensk elitfotboll. Dessutom har IFK också anställt en föreningskonsulent fö...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards