Direktlänk till inlägg 1 maj 2021

Fotbollen inte betjänt av gråzoner

Av Magnus Månsson - 1 maj 2021 13:26

Vi fotbollsintresserade har fått ett nytt begrepp att förhålla oss till: Soft penalty.

Soft betyder mjukt och efter vad jag förstått och läst mig till, skall domarna vara mildare i sin bedömning av situationer innanför straffområdet. De skall med andra ord fundera extra (hur man nu skall få tid till det?) om förseelsen är tillräckligt glasklar för att bli straff. Man kan tolka det så att det nu skall lite extra till för att det skall bli straff. Är knuffen tillräckligt hård, är sparken på benet så kraftig att den förfördelade inte kan hålla balansen, är tröjdragningen så allvarlig att spelaren hindras i sin rörelse?

De nya intentionerna tillåter med andra ord att man till en viss gräns får vara ojuste inom egna straffområdet. Arma domare som först skall upptäcka en förseelse och i samma ögonblick bestämma sig för om den är tillräcklig för att bli bestraffad.

Den före detta elitdomaren Martin Ingvarsson, numera coach för elitdomarna, menar att man vill undvika ”gråzonerna”. Men blir det inte precis tvärtom? Tidigare var reglerna strikta: Ojustheter inom straffområdet blir straff. Punkt, slut.

***

Handbollen – och jag gillar handboll – har en stor nackdel. Där är gråzonerna många i bestraffningsregistret. I min värld är fotbollen inte förtjänt av samma oklara gränsdragningar.

***

De som jublar är väl experterna i tv – oftast före detta elitspelare – som ofta kommenterar händelser med ”inte tillräckligt ojuste”, ”förstärkning”, ja, ni vet.

***

Hur har då de nya intentionerna efterlevts?

Av de matcher jag sett, hamnar tre situationer inom ramen för nymodigheten,

Hammarbymålvakten Outsds knuff i ryggen på MFF:s Ola Toivonen.

HIF:s Andreas Granqvist tramp (?) på hälen på Sundsvalls Pontus Enblom.

Mjällbys Kadir Hodzis ryggberöring på Elfsborgs Johan Larsson.

I alla tre fallen blev det straff med mål som följd

.

Min åsikt – vad den nu kan vara värd – är att det var korrekta domslut: Klumpigt beteende på den här elitnivån skall bestraffas.

***

Men så finns det en annan sida av soft penalty. Får en spelare i anfallsposition inom straffområdet vara så där lite lagom ojuste och utdela en lättare knuff?

Tydligen inte. Inte om man skall döma efter den frispark MFF (Franz Brorsson) fick vid Östersunds bortdömda mål. Där fanns ingen soft penalty-bedömning.

(Domaren Kristoffer Karlsson lär i en intervju ha sagt att han dömde bort målet på grund av offside. Det är en efterhandskonstruktion. Det syns på hela hans agerande att han blåser på den förmenta knuffen.)

År efter år har vi sett domarna varit snabba att blåsa i försvarets favör vid situationer inom straffområdet. En harmlös frispark mot en straff, det ger andra reaktioner.

***

Det är svår att döma fotboll. Gör det inte svårare med olika parametrar för vad som är ojuste beroende på var förseelsen sker.

Gråzonerna blir inte färre.

Det finns enklare saker att koncentrera sig på för att få en mera rättvisande och snabbare fotboll utan longörer.

 

 

 

 

 

 
 
Sigge Hansson

Sigge Hansson

1 maj 2021 16:22

Mycket bra skrivet

http://Sigges Fotbollsblogg

Magnus Månsson

1 maj 2021 16:59

Tack!
MM

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Söndag 19 maj 21:25

I dag blir det mycket sport i tv. Något får jag betala via skattsedeln, annat via en betalkanal. Allt kostar. Sydsvenskan har i dag en krönika, signerad Max Wiman, där han diskuterar handbollens/bolaget Infronts problem och affärsmetoder. Några s...

Av Magnus Månsson - Lördag 18 maj 19:21

Tidningsmorgnarna är inte som förr, som de varit i över 70 år av mitt liv. Jag talar som trogen läsare av Sydsvenskan och dess sportsidor. Den tidigarelagda tryckningen har gjort att händelser efter klockan 21 inte finns att läsa i den tidning, jag...

Av Magnus Månsson - Torsdag 16 maj 16:18

Jag är ingen frekvent tittare på damhandboll. Nu pratar jag om det inhemska seriespelet. De internationella mästerskapen är däremot några av idrottsårets höjdpunkter med den intensitet och finess som få andra damlagsporter kan uppvisa. Min lilla ...

Av Magnus Månsson - Tisdag 14 maj 17:35

Jag såg Göteborg—Malmö x 2 i går. Två klassmål och ett touchmål gav 3—0 till Malmö FF mot IFK Göteborg. Ett klassmål och ett touchmål gav 2—0 till FC Rosengård mot BK Häcken. Malmö i topp för både herrar och damer i den högsta...

Av Magnus Månsson - Måndag 13 maj 18:22

Jag har fått ett nytt favoritlag i fotboll. Nja, favoritlag är förstås att ta i, det skall lite mer till än några enstaka matcher för att få en stabil plats i mitt fotbollshjärta. Men jag erkänner att jag på senare tid gärna sett och följt Bayern L...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards