Direktlänk till inlägg 24 november 2020

Ingen värdig bli Årets domare

Av Magnus Månsson - 24 november 2020 16:33

Det är en fotbollsgala i tv i kväll.

Lite senare i år lär det vara en till.

Galor är inget för mig. Men jag tar givetvis i efterhand del av resultaten, så jag har något att reta mig över. Nej, så negativ skall jag inte vara. Alla jurys har en  svår uppgift. Utmärkelserna ger i alla fall anledningar till diskussioner. Och det är alltid trevligt.

När Allsvenskan för herrar är avslutad skall jag ge mina funderingar. Vad nu dessa kan vara värda.

Men ett radikalt förslag har. Naturligtvis kommer det inte att beaktas och ingen kommer att ens fundera i dessa banor.

Skippa utmärkelsen Åtets manlige domare.

Jag är den förste att medge att domarteamens uppgift är svår. mycket svår, och att de många tv-repriserna i slow motion (domarnas värsta fiende) gör att misstagen uppmärksammas och tydliggörs än mer.

Men det har varit alltför svajigt det här underliga spelåret. Nivån mellan de enskilda domarna har varit stor, men en och samme domare har inte heller varit konsekvent i sina bedömningar i olika matcher. Ena matchen har en petitess bestraffats hårt, i nästa match har ett betydligt svårare regelbrott passerat utan signal. Av samme domare.

Det har i år varit alldeles för många avgörande misstag. Jag anser mig att ha på fötterna efter att ha sett tre till fem matcher per omgång.

De mera etablerade domarna har inte varit bättre än de nya.

Det finns ingen värdig kandidat 2020 till Årets domare.

Debatterna i media har varit berättigade.

***

I går nåddes något av en kulmen i de tre allsvenska matcherna. Fyra utdömda straffar efter situationer varav tre i de flesta matcher blivit utan åtgärd (två av Norrköpings mot Varberg och Mjällbys mot Sirius). Samtidigt som den klaraste straffsituationen viftades bort (Häckens mot IFK Göteborg).

Måndagen gav domaråret 2020 ett ansikte, inte ett vackert sådant.

Att straff- och varningsdramatiken fick större uppmärksamhet än vanligt är naturligt. I ett slutskede av en serie kan man tydligare se betydelsen av en förlorad eller vunnen poäng, eller en berättigad eller oberättigad varning. Talet om att tur och otur med domsluten i en serie jämnar ut sig är nonsens. Alla händelser och matcher har ett sammanhang i en serie med 30 omgångar, 240 matcher.

***

En idrottsnörd har det enkelt att välja bort Fotbollsgalan denna tisdagskväll. Först HK Malmö mot Aranäs i Handbollsligan och sen en europeisk toppmatch ur en riklig fotbollsmeny.





 
 
Ingen bild

Lars Ström

25 november 2020 12:26

Modig domare som dömde tre straffar (inte alla solklara) i matchen IFK Norrköping-Falkenberg igår. SHL och CL ikväll för mig.

Magnus Månsson

25 november 2020 12:28

Modigt, okej. Men det blir fel när man i ett par av 240 matcher håller denna nivå. Hur många liknande situationer vid hörnor, frisparkar och inkast beivras vid varje match? De är få.
Andreas Ekberg tog i en MFF-match – minns inte vilken – två liknande straffar. En mot vardera laget. Kritiken blev likväl massiv.
Reglerna säger förstås att bestraffbara förseelser inom och utom straffområdet skall bedömas lika. Det lär vi aldrig få uppleva. Kanske tyvärr.
I en lång serie är det viktig att bedömningsnivån är så lika det går. Därför blev det helt galet i Norrköping—Varberg.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Fredag 19 april 17:55

Sydsvenskan har den senaste tiden haft två insändare, som pläderat för att Malmö åter skall få ett idrottsmuseum. Jag håller helt med Jörgen Ekdahl, tidigare handbollsspelare och ledare (och före detta elev från Augustenborgsskolan) och förre friti...

Av Magnus Månsson - Torsdag 18 april 18:23

Kvartsfinalerna i herrarnas SM-slutspel är avklarade. Damerna har precis börjat sina. Den inhemska säsongen varar ända in slutet av maj med finalerna. Hur klarar handbollen publikmatchen mot fotbollen och ishockey, som har ett VM väntande efter...

Av Magnus Månsson - Tisdag 16 april 18:46

Jag har haft en minisemester, tre dagar i Stockholm. Trevligt, teaterbesök (Änglagård, värt ett besök), sightseeing (alltid nostalgiskt att åter se platser från olika epoker i ens liv) och samvaro med en häften av familjen. Men också lärorikt. Av...

Av Magnus Månsson - Söndag 14 april 22:07

Fotbollen har fått sin Leif GW Persson. Ja, ni vet den där gubben som dyker upp i all media och muttrar fram sina tankar – i Leif GW:s värld givetvis sanningar – om allt som tilldragit sig i världen. Men är man professor i kriminologi r...

Av Magnus Månsson - Onsdag 10 april 18:35

Två allsvenska fotbollsomgångar och redan har domarna hamnat i fokus. Illavarslande förstås. Mina funderingar kring de omdiskuterade straffsparkarna: Finns det någon annan idrott där ett normalt rörelseschema bestraffas? Vi har fått två armar f...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards