Alla inlägg den 3 juni 2020

Av Magnus Månsson - 3 juni 2020 18:42

Att läsa dagböcker kan vara väl så intressant.

Gör det med viss oregelbundenhet. För en tid sedan avslutade jag Ulf Lundells Vardagar, han anteckningar och funderingar från 2017. Den var på drygt 600 sidor, förvisso med små textsnuttar på ganska många sidor. Men ändå. Jag har en vana att alltid läsa färdigt alla de cirka 40 böcker jag plöjer per år. Så gjorde jag även med Vardagar. Lundell beskriver en vardag och iakttagelser som delvis är mig helt främmande, förstod inte ett dugg. Samtidigt finns det partier som är fascinerande och öppnar en okänd värld.

Så trots att tanken många gånger fanns att bryta min tradition att inte läsa slut det jag påbörjat, så tillhör nu Vardagar avdelningen lästa böcker.

600 sidor var i mastigaste laget. Har sett att han fortsatt att publicera sina dagböcker och att de får lovord av en massa recensenter. Jag kommer inte att fortsätta ta del av Lundells liv och funderingar. Tycker också det är märkligt att det finns intresse att läsa om hans problem med sina bilar, strul med bredbandet, hur det blåser över Kivik och var han handlar och andra vardagliga trivialiteter.  Att han inte giller Lotta Engberg kan han gott hålla för sig själv. Och jag upprepar detta på över 600 sidor.

Han är kunnig om blommor och djur, speciellt fåglar, och han tittar i tv mycket på sport, Formel 1-loppen missar han sällan.

En naturlig fråga dök upp: Kan en kändis få allt publicerat och sålt? Har sett att hans senaste Vardagar 3 ligger högt på popularitetslistorna.

Okej Jag bidrog till att Vardagar är köpt i en hög upplaga. Till mitt försvar vill jag påpeka att inhandlandet gjordes på bokrean i februari.

***

Då hade jag betydligt större behållning av den dagbok Anteckningar från ett fotbollshål, som Offsides chefredaktörer Anders Bengtsson och Johan Orrenius publicerar i senaste numret av fotbollsmagasinet.

Det är ett tidsdokument som välskrivet skildra den fotbollsfria våren 2020. Hos författarna finns hela tiden oron över hur Offside skall överleva krisen med minskade intäkter från annonsörer och sponsorer.

Måtte Offside med sina genomarbetade artiklar överleva! Den behövs i en klickrelaterad mediavärld.

 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards