Alla inlägg den 28 mars 2020

Av Magnus Månsson - 28 mars 2020 17:35

Tävlingsidrotten står still.

Men det jobbas intensivt i andra delar i den största av våra folkrörelser. Jag tänker inte på allt extraarbete förorsakad av Coronaviruset. Nu i dagarna matas man om övergångar i de vinteridrotter som fick ett abrupt slut.

Som i ishockey, där jag varje år förundras över den stora omsättningen i alla elittrupperna. Det är tio in och tio in och tio ut. Precis som i Malmös småklubbsvärld i fotboll, där det är tränarnas kontakter som formar trupperna. Speciellt i de klubbar, och de är många, som inte har ungdomsgrund att bygga på.

***

Åter till hockeyn? Varför saknas kontinuiteten? En vanligtvis betydelsefull komponent i ett lagbygge. Jag har inget svar, följer i stort hockeyn bara via massmedia. Man kan undra hur kostsamma alla dessa köp blir. I SHL, högsta herrligan, är månadslönerna höga och även om de ligger på samma nivå mellan ”nytt och gammalt” tillkommer, efter vad jag tror/vet, en massa extra utgifter som flyttkostnader, agentarvoden och sign-on-bonusar.

Spelaromsättningen i de allsvenska fotbollsklubbarnas trupper är förvisso också stor men det rör sig till största delen om spelare utanför, skall vi säga, de femton ordinarie. I hockeyn rör det sig om fler ur det ordinarie laget, som förstås har fler spelare än fotbollen.

Men ändå!

***

Tvillingarna Westerholm, Ponthus och Pathrik, återvänder till Malmö Redhawks. Såg tidigt en spekulation om i vilken formation de skulle spela. Ja, naturligtvis skall det vara i samma. Frågan gällde hur den skulle benämnas i hierarkin, etta, tvåa eller trea.

Här hänger jag inte med – i och för sig inget ovanligt. Är det så viktigt i ishockey att man har en uttalad skicklighetsrangordning på sina formationer? Är det inte mer avgörande att alla uppställningarna håller en hög jämn standard? En skicklig motståndarcoach kan ju annars matcha sin ”etta” mot ”trean”.

Har diskuterar denna frågeställning med en vän, tillika före detta kollega och dessutom ishockeyexpert. Hen har aldrig lyckats övertyga mig om betydelsen av denna styrkeuppdelning.

***

Stärktes lite i min teori, när jag i en artikel såg Luleås, den överlägsne SHL-segrarens, bäste poänggörare Erik Gustafsson hade plats 27 i poängligan, Kollektivet var avgörande, inte en icke avgörande hierarki.

***

Det är mycket jag ställer mig frågande i ishockeyvärlden. Det finns mer än ovanstående.

 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards