Alla inlägg den 27 mars 2020

Av Magnus Månsson - 27 mars 2020 17:49

Det är mycket man inte förstår i dessa Coronatider.

Som de här med att permittera fotbollsspelare. Och även andra professionella aktiva i lagsporter. Jag sitter här i min karantän och funderar.

Permittering vet jag vad det här: Arbetstagaren fråntas hela eller delar av sitt ordinarie jobb och med nya 300 Coronamiljarderna ersätter staten delar av inkomstbortfallet.

Jag kan till viss del förstå att vinterlagsporterna avbryter säsongen och ställer in den kollektiva träningen, permitterar truppen och de aktiva och tränarna får statlig kompensation.

Men hur gör elitklubbarna i fotboll? Säsongen ligger förhoppningsvis bara några månader bort. Tränat man inte alls, har man reducerat antalet kollektiva pass, eller kör man som vanligt och drar in på andra aktiviteter?

Jag har ingen aning. Ställer bara några frågor.

Alla har i dessa kristider sitt samhälleliga ansvar. Givetvis även den största folkrörelsen, idrotten. Jag hoppas innerligt att en samlad idrott inte utnyttjar de kryphål som finns i alla reglementen.

Hela Sverige och världen blöder.

***

Inom idrottsorganisationerna permitteras även kanslipersonal. I sig tragiskt, förstås.

Men när livet återgår till det normala är det kanske lämpligt att se över organisationernas numerär.

SEF, herrelitklubbarnas förening med de 32 högst placerade lagen, har ett kansli med 17 personer. Därtill en styrelse med förmodligen arvoderade ledamöter.

I min värld en stor organisation för att serva 32 medlemsklubbar.

SEF är bara ett exempel av många jag stött på under åren.

Kanslipersonalen på SEF är dock värda en eloge. De har frivilligt reducerat sina löner under tre månader.

 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards