Direktlänk till inlägg 18 januari 2020

Några funderingar kring EM-handbollen

Av Magnus Månsson - 18 januari 2020 15:55

Det trodde jag aldrig jag skulle få uppleva.

Att Portugal, i sin nya skepnad, skulle kunna vinna över Sverige i EM-handbollen var väl i sig en liten överraskning. Lovorden från dem som sett portugiserna tidigare har varit fina, och varnande. Men att Sverige på hemmaplan blir utklassade, 25—35, det trodde jag inte, inte ens i mina mest pessimistiska ögonblick. Sådan här kollektiva lagkollapser händer relativt ofta i handboll. Till och med i finaler i stora internationella mästerskap har slutat med bredare marginaler. Klen tröst i bedrövelsen.

I morgon ger jag mig dock ut till Arenan för att bland annat se Sverige—Norge. Med hopp …

Några iakttagelser från i går.

Fullt medveten om att handbollskompetensen på den svenska ledarbänken är överlägsen min, undrar jag hur man tänkte när man redan inledningen bytte ut Linus Arnesson mot Jack Thurin. Arnesson har i sin ovana position inte fått ut sin kapacitet. I går inledde han med två mål, en straffgivande inspelning till dagens bäste svensk Andreas Nilsson och en sedvanlig utmärkt defensiv. Då blev Arnesson utbytt mot orutinerade, den offensivt blivande stjärnan Thurin, som ännu inte är mogen EM-hetluften. Definitivt inte defensivt.

Detta var inledningen till det svenska raset. Om ni nu vill läsa min åsikt.

Det gladde mig förstås att Simon Jeppsson, Lundapågen, fick visa vad han kan. Offensivt. Men i slutet av en match, där allt är avgjort och båda lagen struntar i försvarsarbetet, har man under åren sett många bra inhopp, som egentligen – handen på hjärtat -- inte säger så mycket. Därmed inte sagt att Simon Jeppson inte är värd mer speltid.

Sju- mot sexspelet diskuteras alltid. De två senaste EM-dagarna har visat att för ett bra lag med disciplin och en intelligent dirigent är det en segerfaktor. Som  Danmarks vändning mot Island och Portugals överkörning av Sverige.

 
 
Ingen bild

Kenneth Riggberger

19 januari 2020 11:28

Det kanske är så enkelt att Sverige inte har en trupp som håller på denna nivå. Att Simon Jeppsson inte har fått mer speltid är en gåta. Han har en bössa som är lika bra som de bästa lagen. Det ser ut som laget inte hänger med i den fysik som krävs. Vi får se imorgon! Rädd för att det kommer att bli samma visa förlust med 10 mål! Hoppas att jag har fel!

Magnus Månsson

19 januari 2020 11:30

Jag fick samma tankar om Sveriges kapacitet när jag på lördagen såg matcherna i den andra poolen. Det var ett betydligt snabbare spel, även från de ”sämre” lagen, på nio meter än det Sverige presterat. Hittills i alla fall.
Fysiken? De tongivande spelarna håller i de tuffaste ligorna, så det borde räcka även i ett EM.
Simon Jeppsson är i dessa sammanhang ingen tvåvägsspelare. Hur många byten anfall-försvar kan man göra utan att sänka ett redan lågt svenskt anfallstempo? Han är ju i söndagens Sydsvenska också sympatiskt ärlig när han medger att han är trea efter Kim Ekdahl och Lukas Nilsson.
Inhoppet mot Portugal var bra, men du vet lika väl som jag att matchen var avgjord och att portugiserna mer eller mindre lagt av det defensiva tänkandet.
Simons tid kommer. Även i spänt läge.
Vi får se i kväll hur matchen utvecklar sig.
Är inte Norges målvakter bättre än mot Ungern och Palicka/Appelgren hittar flytet, så …

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Månsson - Torsdag 18 april 18:23

Kvartsfinalerna i herrarnas SM-slutspel är avklarade. Damerna har precis börjat sina. Den inhemska säsongen varar ända in slutet av maj med finalerna. Hur klarar handbollen publikmatchen mot fotbollen och ishockey, som har ett VM väntande efter...

Av Magnus Månsson - Tisdag 16 april 18:46

Jag har haft en minisemester, tre dagar i Stockholm. Trevligt, teaterbesök (Änglagård, värt ett besök), sightseeing (alltid nostalgiskt att åter se platser från olika epoker i ens liv) och samvaro med en häften av familjen. Men också lärorikt. Av...

Av Magnus Månsson - Söndag 14 april 22:07

Fotbollen har fått sin Leif GW Persson. Ja, ni vet den där gubben som dyker upp i all media och muttrar fram sina tankar – i Leif GW:s värld givetvis sanningar – om allt som tilldragit sig i världen. Men är man professor i kriminologi r...

Av Magnus Månsson - Onsdag 10 april 18:35

Två allsvenska fotbollsomgångar och redan har domarna hamnat i fokus. Illavarslande förstås. Mina funderingar kring de omdiskuterade straffsparkarna: Finns det någon annan idrott där ett normalt rörelseschema bestraffas? Vi har fått två armar f...

Av Magnus Månsson - Måndag 8 april 16:42

I kväll är det en stormatch i handboll i Malmö. Jag menar att en kvartfinal i SM mellan HK Malmö och landets för närvarande mest intressanta lag, Sävehof, är värd epitetet ”stormatch”. Det är troligen HK:s sista hemmamatch den här säs...

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards