Alla inlägg den 1 juli 2019

Av Magnus Månsson - 1 juli 2019 13:15

Det har varit mycket fotboll den senaste tiden, VM-fotboll och nystart i Allsvenskan.

Och alltför mycket diskussion om VAR, videogranskningen i efterhand vid vissa situationer.

Jag har – vad nu de har för betydelse – alltid varit mot VAR. I huvudsak grundar jag min uppfattning på att vid VM-slutspelet i Ryssland 2018 kom 43 procent av målen efter en fast situation. Det innebär att alla svårbedömda hörnor, frisparkar och till och med inkast måste granskas – förutom nu straffsituationerna – för att (om möjligt) få den absoluta rättvisa som VAR-ivrarna förespråkar. Vill vi verkligen ha en sådan utveckling? Med alla sina avbrott är en fotbollsmatch i många fall tillräckligt seg och utdragen.

Och så har vi den förbannade handsregeln. VM-bedömningen – efter VAR-granskning – har gett olika utfall i liknade situationer. Jag tänker fortfarande på den stackars japanskan, som gjorde allt för att hennes arm inte skulle bli träffad, men likväl förorsakade en straff. Därmed kan VM-turneringen ha gått miste om det spelmässigt intressantaste laget.

Det påstås av väldigt många inom media att den nya handsregeln säger att all armberöring av försvarare innebär bestraffning. Men så är det faktiskt inte. Jag har plockar fram Fotbollsförbundets tolkning:

Om armen är nära kroppen är det inget regelbrott, men om armen sträcks ut från kroppen så att du blir onaturligt större resulterar det i frispark, eller straffspark om det sker i eget straffområde.

Lägg märke till nära kroppen, sträcks ut, och onaturligt större och vi är i linje med den gamla (i min värld den rättvisa) bedömningen.

Därför tycker jag att Stefan Johannsson gjorde rätt när han friade när MFF:s Markus Antonssons skott träffade AIK:s Daniel Granlis arm.

Men visst kan man tycka att MFF skulle ha straff i den täta närkampen mellan några AIK:are och Anders Christiansen.

Och hur säkra är de grafiska linjer man visar på tv:n vid offsidesituationerna? Kan man med exakthet mäta det ögonblick bollen passas och spelarens position? Det rör sig ofta om bara några decimeter. Jag är skeptisk.

Det begås naturligtvis många fel av funktionärer och spelare i en fotbollsmatch. Det får vi leva med. VAR kan i den bästa av världar rätta några av dessa. Men inte alla. Det finns situationer där VAR inte kan ingripa och som kan vara lika avgörande som en straff.

AIK—MFF gav ett exempel. Stefan Johannesson gav inte AIK fördel i ett kontringsläge, där man hade numerärt övertag och ett utsökt tillfälle till en rejäl målchans.

Så länge det finns så många svagheter i VAR-systemet kommer jag ha svårt att fullt ut acceptera det. Sen har min åsikt naturligtvis inget att betyda.

***

Såg att Sverige protesterat mot Fridolina Rolfös varning mot Tyskland och därmed avstängning i VM-semifinalen mot Nederländerna.

Men hallå! Är nästa steg i fotbollsvärlden att man kan protestera mot en utebliven varning för en motståndare för att få denne avstängd i en kommande match, som kan ha betydelse för det egna laget.

Konspiratoriskt! Jag medger.

Men låt funktionärerna – med sina fel och brister, och förtjänster – bestämma.

Det blir i längden bäst så.

 

Presentation

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards